N1 z druhé ruky

12. duben 2011 13:01

Možná jste také vy při hledání auta z druhé ruky narazili na takzvanou enjedničku. Mirek Smělík nám v této souvislosti dokonce napsal. Uvažoval totiž o koupi zánovního ojetého vozu, ale nakonec ho od koupě odradilo právě označení N1. Nebyl si jistý, zda s mřížkou nebudou později nějaké komplikace, a tak i přes nižší cenu nad oním konkrétním autem raději mávl rukou.

Ano, právě z těchto důvodů se auta s pevnými přepážkami prodávají laciněji. Lidé se totiž bojí potíží. Jenže není čeho. Historicky to bylo tak, že díky oné mřížce na autě podnikatelé ušetřili daň z přidané hodnoty, tedy zhruba pětinu ceny. To je samozřejmě vždycky lákavé, a tak se řada nových aut mezi lety 2003 a 2009, kdy toto nařízení platilo, prodávala s mřížkami. Dnes se s nimi můžete potkat v bazarech.

„U většiny těchto vozidel, která se v České republice hromadně upravovala, se snižoval počet míst pro posádku a ničily se kotevní úchyty bezpečnostních pásů prostředního sedadla v případě pětimístné varianty vozu. Pokud byla sedadla samostatná, ničily se kotevní úchyty i pátého sedadla. Montovala se tuhá pevná přepážka,“ říká Pavel Tunkl ze Svazu dovozců aut.

V dubnu roku 2009 stát uznal, že tento postup nebyl příliš rozumný a nařízení zrušil s tím, že dosud povinnou pevnou přepážku je možné klidně z vozu původně kategorie M1 vymontovat. „U těchto vozidel mohu přepážku klidně odstranit a nadále ho mohu provozovat jako vůz kategorie N1. V některých případech je možná zpětná přestavba na kategorii M1.“

Musíte se obrátit na výrobce, respektive dovozce, případně firmu, která auto přestavovala, a zjistit, jestli je možné tento postup uplatnit v konkrétním případě vašeho vozu. Po odeslání VIN kódů vás vyrozumí o podmínkách. Pokud to možné bude, za zhruba 2,5 až 5 tisíc korun dostanete doklad, se kterým můžete jít na příslušný dopravní úřad zapsat změnu na osobní auto do technického průkazu. Nečekejte však, že by vám ze čtyřmístné N1 udělali zase pětimístný osobák M1 – tedy pokud nevyměníte karosérii.

„Pro páté místo nelze znovu navařit zrušené úchyty a kotevní místa na bezpečnostní pásy, musela by se vyměnit celá karosérie. Přestavba tedy možná je téměř u všech aut, ale je nákladná. Musíte proto zvážit, zda je pro vás důležité mít osobní automobil M1, nebo ho nadále provozovat jako nákladní vůz v kategorii N1, ale bez pevné mřížky,“ vysvětluje Pavel Tunkl. Přestavba osobního auta M1 z kategorie N1 zase zpátky nemá příliš výhod. Technickou projdete i bez mřížky a výše povinného ručení je stejná.

autor: pek
Spustit audio