Motorky převálcovaly formuli 1

00661764.jpeg

Motorky převálcovaly formuli 1. Alespoň v naší týdenní internetové anketě, kde jsme se vás ptali, na kterou disciplínu motoristického sportu se letos těšíte. U vás jasně vyhrál světový šampionát silničních motocyklů - dalo mu přednost 52 procent hlasujících. Dalších 27 procent preferuje Mistrovství světa v rallye a nečekaně až na třetím místě skončila formule 1, na kterou se těší 21 procent posluchačů, kteří se zapojili do ankety. I když v motoristickém světě je jasnou jedničkou formule 1, pak Češi jsou zřejmě hlavně vlastenci a fandové.

Jednak se jeden ze závodů mistrovství světa silničních motocyklů jede i u nás v Brně a hlavně v seriálu pravidelně startují dva naši jezdci, z nichž jeden bojuje o stupně nejvyšší. Alespoň v loňské sezóně Lukáš Pešek dokonce dvakrát vyhrál, jenže na podzim přestoupil do vyšší kubatury a sám nepředpokládá, že by ve dvěstěpadesátkách byl už letos tak vysoko.

"Postupem času bych se chtěl dostat do první desítky, to pro mě bude velký úspěch. Když se mi to povede, budu chtít samozřejmě dosáhnout lepšího umístění."

Lukáš má za sebou tři plnocenné sezóny na Derbi a poprvé se představil právě na brněnském závodě v roce 2002. Ale cesta k divoké kartě nebyla jednoduchá, jak říká Lukášův otec Karel Pešek:

"Musíte mít kolem sebe mnoho vlivných přátel a financí, protože jeden závod mistrovství republiky přijde na 50 000 korun a jeden závod mistrovství světa s motocyklem na úrovni stojí i 150 000 korun."

Ještě větší peníze se ale pochopitelně točí ve formuli 1. Je to logické, protože je to závod s nejrychlejšími auty, přesněji originálními monoposty, které nemůžeme potkat na silnici. A za všechno se platí, takže loňský vicemistr světa Brit Hamilton zaplatí za svou jezdeckou licenci 228 000 EUR, tedy skoro šest miliónu korun oproti loňským zhruba 45 000 EUR. Dostat se do uzavřené formulové společnosti je nesmírně těžké, pochopil to i Antonín Charouz, který si před 16 lety vysnil českého pilota na startovním roštu.

"Myslel jsem si, že to bude podstatně jednodušší, než to ve skutečnosti je. Udělali jsme také spoustu chyb."

Ale nakonec se to povedlo - a v závěru sezóny 2001 odjel Tomáš Enge tři závody v barvách Prostu, který však finančně zkrachoval. Letos formule 1 startuje 16. března v Austrálii, motorky zahájí o týden dříve v Kataru, zatímco světový šampionát v rallye už má za sebou první závod v Monte Carlu. Ten jasně opanoval Francouz Sébastien Loeb na Citroënu a nakročil tak k pátému titulu světového šampióna.

"Věřím tomu, že to tak jednoznačné nebude a že Loebovi znepříjemní život mladí závodníci jako Hirvonen, Sordo, nebo Latvala," říká Jan Kopecký, který ještě v loňském roce v nejprestižnějším rallyovém klání soutěžil. Fabie ovšem pro letošní rok už nemá homologaci a tak Kopecký netrpělivě čeká na nový vůz S 2000.

Co do té doby bude více sledovat - formuli nebo motorky?

"Víc mě láká formule 1, protože to jsou závody vozů. Navíc, ve formuli 1 startuje můj dobrý kamarád Robert Kubica, kterému fandím a budu sledovat každý závod."