Motorkáři pozor! Na silnicích už číhají nástrahy podzimu

22. září 2010 13:00

Motorkářům počasí zatím přeje. I když ráno je třeba teplá bunda, během dne teplota stoupne, a na silnicích je tak vidět stále hodně motorkářů. Bohužel časté jsou i teď za slunečných dnů nehody motorek. S příchodem podzimního počasí by proto motorkáři měli ubrat. Přece jen motorka se chová jinak na vozovce po letní bouřce než po podzimním dešti. A je tu spousta dalších nebezpečí, která podzim na motorkáře připravil.

Motorkářská sezóna zdaleka není u konce. Slunečné počasí posledních dnů přímo láká k vyjížďkám. Už o víkendu by však měl přijít opět podzim se vším všudy a motorkáři by na to měli být připraveni. Třeba nižší podzimní teploty výrazně mění jízdní vlastnosti motorky a to bohužel k horšímu. Zkrátka na mokré silnici to na podzim prostě klouže víc než po letní přeháňce.

„Je to úplně něco jiného. Základem je rozdílná teplota – pokud se pohybuje kolem sedmi nebo osmi stupňů Celsia, vy prudce vjedete do zatáčky a motorku položíte, jak se říká, na stupačku, musíte počítat s tím, že pneumatika tuhne a už nedrží tak jako v létě. Musíte jet prostě pomaleji,“ potvrzuje instruktor bezpečné jízdy Jan Faktor.

U auta to vyřešíme přezutím na měkčí zimní pneumatiky. U motorky je to však problém. Zimní, tedy měkčí pneumatiky, sice na motorku existují, jenže na českém trhu je neseženete. Základem je tak dobrý vzorek. Desítky nehod způsobí na podzim smyk na spadaném namoklém listí. Víc to klouže snad už jen na ledě.

Zapomenout bychom neměli na další klasicky podzimní záležitost – ranní mlhy. Motorky totiž nemají mlhovky.

„Mlhovky se přes den používají hlavně k tomu, aby byl člověk viděn, ne aby viděl. A to je na motorce bez mlhových světel problém, protože pokud někdo vjede do mlhy, uvidí ji na poslední chvíli. Proto je důležité myslet na to, že jste v mlze špatně vidět. Kdyby potom došlo k nárazu, tak jezdec na motorce, která nemá deformační zóny, by dopadl velmi špatně,“

Přidají-li se k mlhám ještě ranní mrazíky, zamkněte motorku a klíčky raději někam schovejte. Nebo alespoň jeďte maximálně opatrně, hlavně na mostech, nadjezdech a dalších přemostěních.

„Na most je nejlepší, pokud je to samozřejmě možné, najíždět pomalou rychlostí, jet rovně a nezatáčet na něm. Obzvlášť důležité je mít stále na paměti, že tam může být vlhká vozovka. A platí to jak pro motorky, tak pro auta.“

Dalším velkým podzimním nebezpečím – bez ohledu na počasí – je větší pohyb traktorů a různých zemědělských strojů při sklizni. A na projížďce po okresce může pomalý traktor v zatáčce nepříjemně překvapit.

„Na to je také třeba dávat dobrý pozor. Nákladní auta se teď v době sklizně hodně pohybují po silnici a nechávají na ní zeminu z polí. Ta v kombinaci s mokrou vozovkou vytvoří kluzké bláto, které je pro motorkáře dost nebezpečné. V autě vás to jen vystraší, ale na motorce to může skončit i pádem a dalším neštěstím,“ varuje Jan Faktor.

I taková drobnost, jako je reflexní vesta, může na podzim, kdy není tak dobrá viditelnost, snížit pravděpodobnost nehody.

autor: bob
Spustit audio