Motorka s dálkovými světly - bezohlednost, nebo boj o přežití?

28. květen 2013 13:10

Zlepšené počasí vylákalo na silnice motorkáře. Vytrvalý déšť posledních dní je totiž donutil nechat jejich stroje v garážích, a tak čekali na první možnou chvíli, kdy je vyvětrat. Ale pozor, jednou z nejdůležitějších věcí na motorce je „být vidět“. Proto motorkáři často jezdí v reflexních vestách. Další mají neustále zapnutá dálková světla. Pokud jde o vesty, ty řidiči aut bez výhrady přijímají, problémy s nimi mají jen někteří motorkáři – mají pocit, že vypadají jako silničáři. S dálkovými světly je to horší – někteří řidiči aut si i přes den stěžují na oslňování.

„Myslím si, že někdy je to nutné, i když je to proti předpisům. Motorka je potom lépe vidět a člověk v autě si díky zřetelnému odrazu ve zpětném zrcátku může uvědomit, že se něco děje,“ říká šéfredaktor Českých motocyklových novin Ivo Helikar. Na rozdíl od ostatních motorkářů si nemyslí, že by na silnici měly svítit jenom motorky, jako to bylo dřív.

Čtěte také

„Jsem příznivcem svícení automobilů, myslím, že je to velice dobře. Pochopil jsem, že je potom odhad řidiče mnohem lepší, takže je pro mě nepochopitelné, že může být někdo proti tomu. Nepřijímám argument, že by byly motorky vidět více, kdyby auta nesvítila. Myslím, že motorka, která svítí dálkovými světly, není nic strašného, obzvlášť přes den. Motorka je lépe vidět a nedivím se, že to jezdci takto dělají. Pouštět dálková světla v noci je nesmysl,“ vysvětluje Ivo Helikar.

„Motorkář si myslí, že je lépe vidět, když má dálková světla. Já myslím, že je to naprostá hloupost. Naopak může řidiče aut oslnit. Řidič si ho potom nevšimne nebo špatně odhadne vzdálenost. Je to věc, která se už přežila a kterou by rozumný motorkář rozhodně používat neměl,“ diví se naopak Martin Machala, který o motorkách píše pro Svět motorů.

Mnohem lepší cestou, jak se zviditelnit, je podle Machaly motorkářské oblečení s reflexními a barevně výraznými prvky.

„Problém je ten, že motocykl generuje bodový zdroj světla,“ vrací se Emil Drápela z Centra dopravního výzkumu k používání dálkových světel ve dne.

Čtěte také

Zjistil, že něco takového nemá pro bezpečnost motorkáře příliš velký význam. Mnohem lepší je prý domontovat si světla přídavná. Nejefektivnější jsou dodatečné LEDky na řídítkách a na vidlici, což vytvoří jakési charakteristické světelné Té.

„Nemusí to být pouze Té profil. Může jít také o Vé profil, který využívá i pozičních světel nebo naopak může jít o odlišnou teplotu světla u motocyklu než u automobilu, aby byl motocykl snáze rozeznatelný třeba v hustém provozu,“ popisuje Emil Drápela.

Poznat, že se k vám blíží motorka, není od věci – její zrychlení je násobně lepší a brzdná dráha násobně horší než v případě auta.

autor: pek
Spustit audio