Motorka nemá rezervní kolo!

10. říjen 2007 13:17

Snad každý alespoň jednou za svou řidičskou kariéru píchne pneumatiku. Není to nic příjemného. Člověk musí z auta, zašpiní se při výměně kola, ale při troše šikovnosti za čtvrt hodiny pokračuje v cestě s nasazenou rezervou. Bohouš Beneš, člen motohlídky Zelené vlny, píchl minulý týden hned dvakrát. Bohužel na motorce. A jak je známo, motorka žádné rezervní kolo v zásobě nemá. Co potom?

Rezervní kolo u motocyklu je opravdu rarita a motorkář musí být na defekt připraven jinak. Já jsem připraven nebyl vůbec, a tak jsem tlačil a tlačil až do servisu. Tam jsem se dozvěděl, že jsou tři možnosti, jak se s píchlou pneumatikou vypořádat hned v terénu. Nejpopulárnější, i když nejméně vhodné, je použití tzv. panen spreje.

"Zkušenosti s těmito spreji nejsou moc dobré. Buď fungují špatně, nebo vůbec. Je to zase jenom utěsnění na dojetí k servisu. Ze servisní praxe musím říct, že použití panen spreje ztěžuje lepení vulkanizační hmotou, protože látka se dostane i do vpichu," poradil mi Milan Štumpa.

Panen sprej obsahuje látku podobnou latexu, která se aplikuje ventilkem přímo do pneumatiky a zevnitř by měla díru zacelit. Daleko lepší jsou podle Milana Štumpy opravné knoty.

"Ideální je vozit s sebou tzv. opravné knoty na bezdušové pneumatiky. Aplikují se zvenčí, není tedy potřeba žádná demontáž kola. Není ani nutné je následně vyndávat a vpich znovu opravovat. Je-li aplikace provedena správně, dá se na opravené pneumatice jezdit bez omezení."

Aplikace knotu není žádná věda. Na knot dáte trochu lepidla a pomocí šídla vtlačíte do místa vpichu. Zbytek odříznete, pneumatiku dohustíte pomocí přiložené bombičky se stlačeným vzduchem a můžete jet. Ještě je tu ale jedno řešení, jak elegantně spravit píchlou pneumatiku. A to úplně bez práce. Defekt se prostě opraví sám - zevnitř.

"Dnes už existuje samoutěsňující hmota, která může být aplikována preventivně. Jde o určitou náplň, kterou se pneumatika napustí. V ní potom žije a čeká na defekt. V případě defektu vpich utěsní a bez jakékoliv demontáže kola lze pneumatiku dál používat."

Lahvička tohoto prostředku stojí asi 800 korun a vystačí tak na tři kola. Samozřejmě není všemocný a zacelí díry pouze do velikosti 6 mm.

"Je potřeba brát v úvahu charakter vpichu. Takové defekty, kdy z pneumatiky vytáhneme pouze hřebík nebo vrut, se běžně opravují a pneumatika se dá dojezdit až do konce její životnosti. Pokud jde ale o průraz nebo říznutou gumu, tak nám stoprocentně nepomůže nic a je lepší plášť vyměnit za nový."

Pamatujte také, že příliš sjetá pneumatika je k defektu mnohem náchylnější než pneumatika dobrá. A prasklá pneumatika při rychlosti 150 km v hodině na motorce znamená většinou pád.

autor: bob
Spustit audio