Modernizace D1 stála přes 26 miliard. Zbývá opravit most Šmejkalka. Chystá se rozšíření u Brna

1. říjen 2021 12:00

Modernizace dé jedničky v úseku Mirošovice–Kývalka je hotová. Na dokončovací práce, opravu mostu Šmejkalka a rozšíření obchvatu Brna jsme se ptali ředitele ŘSD Radka Mátla.

Čtěte také

Modernizace dálnice D1 mezi 20. kilometrem u Mirošovic a 180. kilometrem u Kývalky začala v květnu 2013. Více než osm let stavbaři pracovali po etapách na jednadvaceti úsecích v délce od tří do skoro patnácti kilometrů. Během devíti stavebních sezón měnili celou vozovku a na každé straně dálnici taky rozšířili o odstavný pruh. Zbourali 35 mostů, 30 jich znovu postavili a další zhruba stovku opravili.

Řidiči kvůli opravám často trávili desítky minut až hodiny v kolonách. Od sobotního rána 2. října 2021 už by dálnice měla být plně průjezdná mezi Prahou a Brnem v obou směrech bez omezení.

Příští rok se ale mají silničáři na dálnici znovu vrátit. Opravovat budou most Šmejkalka u Mirošovic a okolo Brna se má D1 rozšiřovat na šest pruhů.

Radek Mátl

Na podrobnosti jsme se ptali šéfa Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla v interview Ranního Radiožurnálu.

Je z vašeho pohledu na dálnici D1 všechno hotovo? Kdy po ní řidiči projedou opravdu bez jakéhokoli omezení? 

V současné chvíli je prakticky všechno hotovo. Všechny práce, které byly součástí samotné modernizace, tak jsou dokončeny. K dnešnímu dni ještě odstraníme dopravní opatření ve směru na Brno na úseku 16 u Velkého Beranova a dálnice bude puštěna do provozu bez jakéhokoliv dopravního omezení.

Dokážete odhadnout, jak dlouho dálnice D1 vydrží bez oprav, omezení a zúžení?

Samozřejmě, dálnice v tuto chvíli spadne do běžného údržbového režimu. To znamená, budeme muset nadále udržovat dálnici, co se týče třeba vegetace, ať se týče třeba oprav po nehodách. Můžou přijít nějaká reklamační řízení. To znamená, ta drobná omezení určitě na dálnici řidiče čekají. Na druhou stranu nějaká zásadní větší omezení v tuto chvíli neočekáváme po poměrně velkou, dlouhou dobu. Kromě opravy některých těch mostů, které v současné době se ještě budou muset dopracovávat. Ale co se týče těch velkých zásadních omezení, která řidiči znali z posledních let, tak minimálně doufám, že dvacet, pětadvacet let si od toho řidiči odpočinou.

Modernizace D1: Pokládka cementobetonu na km 25,5

Co okolí Brna, kde byste příští rok měli začít s rozšiřováním na šest pruhů? Co to bude znamenat pro provoz u Brna v tomto úseku? Bude to zúžení do jednoho pruhu? Svedení do protisměru ve dvou užších pruzích?

To, o čem jsem mluvil, se týká úseku Mirošovice–Kývalka. To znamená od 20. do 180. kilometru. Co se týče obchvatu Brna, tak v těch nejbližších letech chceme rozšířit dálnici D1 na šesti pruh. Pokaždé budeme držet provoz v režimu 2+2 jízdní pruhy. Ale v těch zúžených pruzích. To znamená, zase to přinese určité problémové kongesce. Jak víme, jakmile dojde na obchvatu Brna k nějakému zúžení, i třeba omezení, jako de facto šířek pruhů, tak se tvoří ty kongesce. Ano, řidiče určitě na obchvatu Brna čekají problémy. Ale prostě rozšířit dálnici na šest pruh na obchvatu Brna je nutné. Ty intenzity jsou velmi vysoké a musíme tyto práce provést.

Čtěte také

Kdy to začne?

V tuto chvíli předpokládáme, že někdy na podzim příštího roku bychom měli začít s prvním úsekem mezi dálnicí D52 a D2, to znamená mezi křižovatkami Brno-centrum, Brno-jih. A mělo by to tedy začít na podzim příštího roku.

Jak to vypadá s opravou mostu Šmejkalka poblíž Senohrab, která nebyla součástí celkové modernizace? Kdy tam bude hovoto?

Opravu mostu Šmejkalka v současné době připravujeme. Vypisujeme výběrové řízení na zhotovitele stavby. S tím, že práce by měly začít v roce 2022, v druhé polovině roku. Zatím v tuto chvíli mimo dálnici, prakticky bez omezení. Protože budeme muset postavit provizorní spodní stavbu. Ty práce, které by se dotkly provozu, by se měly zahájit v roce 2023. Ta výstavba bude poměrně náročná. Jedná se o velmi těžkou, složitou opravu mostu. Takže za mě, ty práce by měly být dokončené někdy kolem roku 2025.

Od soboty by tedy D1 měla být po modernizaci plně průjezdná. Kdy budou hotové všechny doprovodné práce, jako je výsadba stromů, likvidace dočasných hald u dálnice, dokončení ekoduktů pro zvířata?

My předpokládáme, že většina těchto prací bude dokončená ještě do konce letošního roku. Je možné, že určitá likvidace těch hald, které u dálnice jsou, tak proběhne ještě začátkem roku 2022. Ale všechny tyto práce už se nebudou týkat provozu. To znamená, provoz bude plynulý, bez omezení. Ty práce budou probíhat mimo tu samotnou dálnici.

Modernizace D1 v číslech

  • Počet modernizovaných úseků: 20
  • Délka modernizovaných úseků: 160,2 km
  • Celkem položeno cementobetonového krytu: Více jak 900 000 m³
  • Výstavba nových či komplexní rekonstrukce stávajících protihlukových stěn: 12,3 km
  • Délka svodidel (hlavní trasa dálnice, mimoúrovňové křižovatky, související komunikace): 371 km
  • Odpočívky – oprava vozovek/komplexní modernizace: 9/3
  • Dohledové kamery/SOS hlásky/meteostanice: 90/195/26
  • Celkový počet modernizovaných mostů na hlavní trase: 92 (z toho 25 zcela nových)
  • Modernizovaných nadjezdů: 35
  • Předpokládané náklady v roce 2012: 21,6 mld. Kč bez DPH
  • Aktuální stavební náklady (v cenové úrovni roku 2021): 21,8 mld. Kč bez DPH (v cenové úrovni roku 2012 o 2 mld. Kč nižší, než byl předpoklad)

Zdroj: ŘSD

Některé opravované úseky jste museli reklamovat, ať už kvůli špatně odvedené práci nebo nedodržení termínů. Kolik takových případů bylo a udělili jste firmám nějaké pokuty?

Lze to rozdělit do dvou rovin. Jedna rovina je ta technická, kdy reklamujeme provedené dílo. Asi ta nejzásadnější oprava, která proběhla, byla během posledních deseti dnů na úseku 7, kde se opravovalo 130 metrů cementobetonového krytu. Druhá rovina je samozřejmě termínová, kdy jsme reklamovali nedodržené termíny. Těch úseků je víc. Asi ten nejzásadnější spor máme na úseku 12 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, kde jsme museli vypovědět smlouvu zhotoviteli. Ten spor bude bohužel dlouhosáhlý. Půjde prakticky o několik stovek milionů korun. Myslím si, že se bude řešit několik let. Ale i na ostatních úsecích zhotovitelé zaplatili určité sankce za to, že nedodrželi termíny, které byly nastavené v rámci výběrového řízení a i nabídek. Třeba na úseku 20 se platilo za zpoždění při výstavbě nadjezdu.

Čtěte také

Na kolik modernizace dálnice D1 celkem stála?

V současné době, jak je to napočítané, samozřejmě ještě nejsou všechny změny během výstavby doadministrovány. Tak je to necelých 22 miliard korun bez DPH. To znamená 26,3 miliardy s DPH.

autoři: Jiří Chum , ZV
Spustit audio