Mobil za volantem: Přestupkem je i manipulace při čekání na červené

Mobil v autě
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Mobil v autě

Čeští řidiči hřeší ve velkém, nevyužívají hands-free. Policie jich v prvním pololetí 2019 pokutovala přes 30 tisíc.

Esemeskování, telefonování, vyřizování e-mailů. To všechno jsou schopní dělat čeští řidiči při jízdě autem. A je jich čím dál víc, jak ukazují statistiky Ministerstva dopravy. Za první pololetí letošního roku rozdali policisté za manipulaci s telefonem v autě téměř 32 tisíc pokut. To je zhruba o 4 tisíce víc než ve stejném období vloni.

O tom, že Češi neodloží telefon ani při jízdě v autě, se přesvědčil i reportér Radiožurnálu Luděk Hubáček. Ten sledoval provoz v Praze na Václavském náměstí na magistrále společně s expertem na bezpečnost silničního provozu Robertem Vackem: "Stojíme u semaforu. Za tu dobu, co svítila zelená, jeden a půl minuty, jsme napočítali pět řidičů, kteří telefonovali během jízdy. Ne, že stáli na červenou, ale jeli."

Mobil do ruky nesmí ani při čekání před semaforem

Za pět minut na křižovatce na pražské magistrále napočítali přes dvacet řidičů, kteří nějakým způsobem manipulovali s mobilním telefonem. Bezpočet dalších šoférů se mu pak věnoval při čekání na křižovatce. I to se podle dopravní policie považuje za přestupek.

"Když zastavíte například na křižovatce na červenou před semaforem, nebo zastavíte před přechodem pro chodce, tak to neustále souvisí s řízením vozidla. Tudíž ani v takových situacích řidič nesmí jakkoliv držet hovorové zařízení či telefon v ruce," upozorňuje šéf dopravní policie Jiří Zlý.

Proč řidiči nevyužívají hands-free?

Systémy v autech dnes umí běžně spojit telefon se zabudovanou hands-free sadou a dají se koupit i externí zařízení. Otázkou je, proč je lidé nevyužívají, a raději drží telefon v ruce? Jedním z důvodů může být to, že si čeští řidiči neumí připustit chybu, konstatuje dopravní expert Roman Budský z Platformy Vize 0, která se snaží snížit nehodovost na minimum.

"Tedy ano, oni kritizují řidiči ty ostatní. Podívej se zase mobiluje. A podívej se, jak jede. A proč vůbec si toho nikdo nevšímá? Mělo by se to trestat. Ale on sám když sáhne po mobilu, tak řekne, no co, tak jsem si potřeboval zavolat, nebo ten hovor přijmout. A já to mám pod kontrolou. Vím dobře, co dělám," říká Budský a upozrňuje, že jen vyťukání devítimístného telefonního čísla zabere řidiči pět až šest sekund. Za tu dobu ujede ve městě zhruba 80 metrů.

Zpřísnění postihů

Postihy za držení telefonu by měla zpřísnit úprava bodového systému. Ta počítá až s pětitisícovou sankcí a čtyřmi trestnými body do karty řidiče. Kdy začne platit, zatím není jasné. Schvalovací proces je teprve na začátku.