Ministerstvo hledá řidiče pro testování systému inteligentních dálnic

19. srpen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy IMG_6739.jpg

Ministerstvo dopravy hledá řidiče, kteří se zapojí do pilotního testování kooperativních dopravních systémů C-ITS v rámci projektu C-Roads.

Ministerstvo dopravy hledá řidiče, kteří otestují systém inteligentních dálnic nazvaný C-Roads. Ten se v Česku buduje už několik let. Auta díky němu budou umět komunikovat nejen mezi sebou, ale i s okolní infrastrukturou. Například si budou předávat informace o dopravních nehodách a omezeních. Systém dokáže varovat také před blížícím se vozidlem záchranářů.

Na podrobnosti jsme se ve vysílání Radiožurnálu ptali mluvčího Ministerstva dopravy Františka Jemelky.

Testování systému inteligentních dálnic C-Roads

Kolik řidičů hledáte a kde se můžou zájemci hlásit?

"V první fázi testování jsme potřebovali několik desítek řidičů. Hlásí se nám kolem dvacítky zájemců o nové technologie denně. Takže jsme rádi, že zájem o testování je velký, a že zájemců máme dostatek. Samozřejmě chystáme i další fáze testování tohoto projektu. Proto budeme rádi, když i v budoucnu nám zájemci o tyto technologie zachovají přízeň a případně se přihlásí i do dalších kol testování."

Co budou dobrovolníci k testování potřebovat? Budou si muset pořídit nějaké zařízení?

"Zájemci potřebují jenom smartphone, na kterém se jim budou vámi zmiňované informace zobrazovat. My je vybavíme tím zbytkem. To znamená, budou mít v kufru auta router, podobný tomu, jaký máme doma na internet. Na střeše vozu budou mít umístěnou anténu, která vypadá trošku jako žraločí ploutev. Tyto základní prostředky jim dodáme, není potřeba si nic speciálního pořizovat."

Další informace a přihlášku k testování najdete na webu platformy C-Roads Czech Republic.

Co všechno bude úkolem řidičů a jak dlouho mají systém testovat?

"Jejich úkolem bude najezdit co nejvíce kilometrů v rozmanitých dopravních situacích na těch úsecích, které jsou již pokryté tímto systémem. A potom nám samozřejmě dají nějaké vyhodnocení. Takže jde o to jenom jezdit co nejvíc a jezdit v září a říjnu tam, kde ty systémy jsou zavedené a testují se."

Jak se váš systém liší od jiných aplikací, jako je třeba Waze, který také umí varovat před problémy na silnicích?

"Zásadní rozdíl je v přesnosti a garanci té informace, kterou řidič dostane do svého auta. Navíc naše systémy inteligentně filtrují došlé zprávy a zajišťují doručení řidiči jen té nejdůležitější z nich. To znamená, že řidiče nebudou při řízení rušit zprávy, které třeba nejsou tak ověřené, nebo nemají takovou informační hodnotu. To je ten rozdíl oproti Wazeu a dalším platformám, které jsou založené jen čistě na sběru dat od řidičů."

Čtěte také

Na jakých dálnicích v Česku už tento systém funguje?

"Můžeme se s ním potkat na Pražském okruhu, na D1, D5 do Plzně, D11 do Hradce Králové, nebo na D52. Tyto systémy se postupně zavádí v Brně a Ostravě. Tam je to především v rámci MHD. V Brně je to právě ta kooperace se složkami Integrovaného záchranného systému, především s hasiči."

autoři: Luděk Hubáček , ZV
Spustit audio