Méně oktanů může zničit motor

28. březen 2006 13:00

Dnes, obrazně řečeno, vyrazíme na čerpací stanici. Pokud máte auto na diesel anebo na plyn, pak to většinou není žádný problém - existuje jen jedna čerpací pistole a neměli byste se splést. Ovšem pokud vaše auto jezdí na benzín, pak je tady daleko širší škála možností, protože každá čerpací stanice nabízí minimálně tři druhy různě oktanových benzínů jde jen o to, správně si vybrat. Někteří navíc nabízejí i paliva, která jsou údajně ještě účinnější a výkonnější než konkurenční. Je tomu skutečně tak? Co se stane, když vezmu do nádrže jiný benzín, než doporučuje výrobce?

Každý výrobce aut nabízí k jednomu typu modelů hned několik druhů motorů a k nim na základě nejrůznějších zkoušek adekvátně doporučuje benzín o určitém oktanovém čísle.

"Pokud natankuji palivo s nižším oktanovým číslem, pak v poměrně krátké době dojde k poruše motoru. Pokud natankuji palivo s vyšším oktanovým číslem, tak se v podstatě nic nestane," vysvětluje Pavel Štěrba z Ústavu pro výzkum motorových vozidel.

Benzín s oktanovým číslem 91 je užíván pro nejslabší motory, Natural 95 je nejrozšířenější a oktanové číslo 98 je určeno pro výkonnější, sportovní vozy. Ovšem i ten nejprodávanější benzín, tedy Natural 95, může být na každé čerpací stanici jiný, a to nejen díky obchodním názvům.

"Do benzínů se používají různé přísady a aditiva, která usnadňují spalování a zlepšují čistotu motoru. Rozdíl by neměl být v tom, že auto jede lépe nebo hůře. Jet by to mělo stejně, ale srovnáme-li benzín od dvou firem, pak rozdíl bude v přísadách a jejich účinnosti." Takže pokud na některých čerpacích stanicích najdete Natural 95, který má být údajně lepší a účinnější než Natural jeho konkurentů, pak se tomu podle Vladimíra Třebického z Ústavu paliv a maziv dá věřit. "Myslím si, že seriózní firmy používají aditiva, která působí tak, jak je deklarováno. Jedině při dlouhodobém používání takového paliva může dojít k tomu, že se auto začne chovat lépe. Myslím si, že při jednotlivém tankování se to nepozná."

Problémy ovšem mohou nastat, pokud například místo Naturalu 95 natankujete pouze 91. I jediná plná nádrž může podle Pavla Štěrby motor vážně poškodit. "Záleží na jeho provozu. Neměli bychom ho v takovou chvíli příliš zatěžovat, vytáčet do vysokých otáček, a motor by to měl přežít. Kdybychom ale jezdili na plný výkon, pak se může stát, že třeba nedojedeme ani z Prahy do Brna."

Modernější typy aut už jsou naštěstí vybaveny takzvanou ochranou proti natankování benzínu s nízkým oktanovým číslem, která by motor měla ochránit.

"Je to ale za cenu zhoršení výkonových parametrů a zvýšení spotřeby paliva."

A co opačný extrém - stooktanový benzín? Jak už bylo řečeno na začátku, benzín s vyšším oktanových číslem motoru neuškodí, ovšem, jak upozorňuje Vladimír Třebický, pokud nemáte zrovna sporťáka, tak ani nepomůže. "Rozdíl mezi 98 a 100 oktany jsou pouze 2 oktany. Jeho použití je tedy možné, protože moderní auta mají elektronickou regulaci vstřiku a dokáží využít rozdíly proti nastavené hodnotě oktanového čísla. Pokud je ale doporučená oktanová hladina 95, pak použití stooktanového benzínu je zcela zbytečné, protože rozdíl 5 oktanů se nevyužije. Motorista pouze víc zaplatí."

Takže je skutečně asi nejvýhodnější vždy přesně dodržovat pokyny výrobce.

autor: evk
Spustit audio