Lopraisovi hořely v cíli vítězné deváté etapy brzdy

Aleš Loprais o problémech tatry pro chilskou televizi

Úspěšný den zažili včera čeští účastníci na rallye Dakar. Aleš Loprais vyhrál nejdelší devátou etapu z Tucumánu do Córdoby v Argentině a další pilot tatry Martin Kolomý se posunul na druhé místo celkového pořadí.

Škoda jen, že Lopraisův kamión postihla v páté etapě technická závada, která mu vzala téměř dvě hodiny času, protože teď by byl český pilot jistě ve vedení.

Aleš Loprais přijel do bivaku v Córdobě jako první. Letos je to jeho první etapové vítězství, vloni dokázal také jedno získat. Jak byla dnešní etapa těžká?

„Byla to typická rallyová vložka, která se jezdí na WRC. Pro kamióny to bylo hodně úzké a každá chyba byla krutě trestána, protože tady nebyly únikové zóny. Člověk musí být velmi přesný.

Celé se to jede ve smyku, což mě sice baví, ale drobným problémem je, že nám téměř hoří brzdy a silně se sjíždějí pneumatiky. Jede se většinou na limitu a dneska to naštěstí vyšlo,“ popsal Loprais.

Říkal jste, že tato trasa se jezdí také ve světovém šampionátu v rallye. To bývá většinou obsypána přihlížejícími diváky. Bylo to stejné i teď?

„Diváků bylo hodně, ale ne tolik, jak jsme zvyklí. Dnes to vlastně bylo celé takové zvláštní, protože když jsme předjeli de Rooye, který musel na trati zastavit kvůli nějakému problému, jeli jsme jako úplně první auto. Jak se říká, čistili jsme trať.

Čtěte také

Spousta diváků ještě ani nevěděla, že tam někdo pojede, a v poklidu vysedávala u svých grilů naložených masem. Až když uslyšeli zvuk tatry bez tlumiče výfuku, uvědomili si, že se tam opravdu jede závod. Na Dakaru totiž neexistuje něco jako předjezdec.“

Jak se projevují problémy s brzdami? Můžou začít i hořet?

„Ano, po dojezdu do cíle nám brzdy hořely. Televizním kamerám Eurosportu to neuniklo. Museli jsme kvůli tomu zkrátit rozhovor, protože to kluci začali hasit energetickými nápoji.

Bylo to zajímavé a já jsem se musel usmívat, protože jsem byl připraven ukončit rozhovor, ihned naskočit do kamiónu a jet chladit brzdy pohybem. To je nejúčinnější. V poslední fázi přichází na řadu hasicí přístroj, ale ten je na tak velkou pneumatiku moc malý. To už je lepší použít písek nebo prach.“

Na čelo závodu teď ztrácíte přibližně 1,5 hodiny, ale před sebou máte velmi těžké etapy v okolí Fiambaly a Cópiapa. Jakou zvolíte strategii ve druhé polovině rallye Dakar?

„Těžší polovina je asi za námi. Ztráta je obrovská a ta vadná baterie mě strašně mrzí. Vím, že se na kdyby nehraje, ale dnes bychom vedli s komfortním náskokem kolem 20 minut a to nejde nevidět. Samozřejmě se budu snažit nedarovat soupeřům ani sekundu zadarmo a uvidíme, jak to nakonec dopadne. Chystám se bojovat do poslední chvíle,“ uzavřel Loprais.