Litá kola jdou opravit

5. červen 2007 15:25

Jestli máte na autě litá kola - a víme že u nás je tento doplněk docela rozšířený, takže se dá předpokládat, že litá kola má mnoho z vás - tak asi víte, že neopatrné parkování u obrubníku nebo otáčení kolem chodníku může disky velmi poškodit. A co pak s takovým rozbitým kolem, když navíc mělo být původně nejspíš největší ozdobou celého auta?

Už jsme říkali, že největším postrachem majitele auta s litými koly jsou bezpochyby obrubníky. Ale nejen díky nim živ je opravář. Pokračuje Miroslav Mašek z PneuMráček. "Víme, jak jsou silnice po zimě rozbité, a vjetí do každé větší díry ve větší rychlosti znamená velký náraz a případné poškození ráfku."

Ovšem k nejčastějším poškozením, se kterým se setkáte, bývá kolo odřené o obrubník. Když se vám to stane, máte v podstatě 3 možnosti. 1. - věc vůbec neřešit, 2. - kolo rovnou vyměnit, což ale nemusí být vždycky snadné, ať už kvůli dodacím lhůtám, nebo finančním nákladům 3. - kolo nechat opravit

"Dochází k vybroušení poškozeného místa, pak se navaří chybějící materiál a místo se vybrousí. Má-li to být dokonalé, pak se kolo nalakuje."

Právě s namícháním správného odstínu může být někdy potíž, nicméně, když se všechno povede, oprava prý není ani poznat. Celá věc vás vyjde obvykle zhruba na 2 000 korun. Když se ale s tímto obrátíte na svůj servis, kam běžně jezdíte, asi odjedete s nepořízenou. Navíc vás nejspíš budou od opravy zrazovat - tak jako to teď udělá dovozce litých kol Libor Rajdl ze společnosti Alcar: "Rozhodně bych opravu kol nedoporučoval, a to jak ocelových tak litých, protože při ohřevu, případně vyrovnávání poškození, může dojít ke strukturálním změnám materiálu."

Jde o to, že při vzniku jednoho každého kola hraje právě teplota klíčovou roli.

"Při výrobě litých kol se snažíme o řízené chladnutí, aby materiál měl správnou pevnostní charakteristiku. V opravovaném místě by pak mělo kolo jiné vlastnosti,"

Podle opraváře Miroslava Maška ale stojí za výroky o neopravování kol snaha prodejců vydělat - tedy prodat co nejvíc nových kol. "Bere jim to zákazníky a snižuje prodeje. Lidé, co nemají moc peněz, dají raději málo peněz za opravu než za koupi sady nových kol."

Nemluvě o tom, že starší modely kol už se ani nedají sehnat. Co se ale přesně děje s kolem, když ho dáte opraváři?

"Materiál se ohřeje a ručně se natahuje, protože používané materiály, tedy hliník, hořčík nebo dural, jsou porézní a měkké materiály a strojní natahování má větší pnutí. Potom se kolo dorovná, změří, vše se dorovná tak, jako když bylo kolo nové, a nakonec se kolo dá případně nalakovat."

Čekali jste také hlas někoho, koho neživí ani opravy ani prodeje nových kol? Někoho úplně nezávislého? Bohužel o nikom takovém nevíme. Žádný nezávislý úřad, který by tohle hlídal neexistuje. Kvalitu opraveného kola si hlídá jen ten, kdo opravuje. Když tedy budete případně o opravě kola uvažovat, nezapomínejte na to, že se jedná o bezpečnostní prvek auta, a tak není radno tuto práci svěřit někomu, ke komu nemáte důvěru. Případný doklad o opravě je pak samozřejmostí - na práci platí záruka.

autor: pek
Spustit audio