Lednové nehody: Více nárazů do stromů a jiných překážek. Lidé se často nepoutají

12. únor 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Tragická nehoda u Rýmařova. Náraz do stromu nepřežil chlapec školního věku, další dvě děti a řidička utrpěly zranění

Skoro polovina obětí lednových dopravních nehod zemřela po nárazu auta do stromu či jiné pevné překážky mimo silnici. Mnoho cestujících si stále nezapíná bezpečnostní pás.

Na českých silnicích zemřelo v lednu 2021 celkem 26 lidí. To je o 7 méně než v loni. Přibylo ale těžkých havárií, při kterých auto narazilo do stromu nebo do jiné pevné překážky mimo silnici. Při těchto nehodách přišlo o život 11 lidí, což je více než dvojnásobek oproti stejnému období před rokem.

Čtěte také

Jednu takovou tragickou nehodu vyšetřují aktuálně středočeští policisté. V sobotu odpoledne u Lužné na Rakovnicku narazila žena s autem do stromu. Svým zraněním bohužel na místě podlehla. Druhý cestující z auta skončil středně těžce zraněný v nemocnici.

Proč přibývá vyjetí ze silnice?

Podle mluvčího policejního prezidia Davida Schöna to důvodem především rychlá jízda, ke které se přidává nezvládnuté řízení na namrzlé silnici. Auta tak končí mimo komunikaci, kde často narážejí do stromů a dalších objektů.

"Nedodržení nejvyšší povolené rychlosti, nevěnování se řízení, případně nepřizpůsobení jízdy stavu a povaze vozovky. Při aktuálních povětrnostních proto podmínkách výrazně apelujeme na řidiče, aby jezdili opatrně," zdůrazňuje Schön.

bezpečnostní pás

Mnoho lidí se nepoutá

Následky nehody ovlivňují podle Besipu i bezpečnostní prvky v autě, jako je počet airbagů nebo asistenčních systémů. Stále vysoký je bohužel počet lidí, kteří zemřou kvůli tomu, že neměli zapnuté bezpečnostní pásy. "Je to poměrně velké množství. U těch usmrcený osob je to u řidičů více než 20 procent, u spolujezdců 35 procent. Stále jezdí nepřipoutaní a odnášejí si z nehod ty nejtragičtější následky," říká koordinátorka Besipu Veronika Vošická

Čtěte také

Lze počet těchto nehod snížit?

Možné to je. Podle Besipu ale není správným řešením hromadné kácení stromů podél silnic. Podle Vošické existují totiž šetrnější způsoby: "Dneska můžeme disponovat i dalšími ochrannými prvky v rámci bezpečnosti silničního provozu. Je možné působit preventivním opatřením v podobě vodorovného nebo svislého dopravního značení, respektive osadit stromy odrazkami." Nebezpečná místa mohou být také osazena svodidly.

Spustit audio