Kvůli nové emisní normě dostanou filtr pevných částic i auta na benzín

Výfuk auta (ilustrační foto)
Výfuk auta (ilustrační foto)

Od září musí automobilky montovat do benzínových aut s motory s přímým vstřikováním filtry pevných částic. Nařizuje jim to nová emisní norma Euro 6c, která vejde v platnost. Speciální zařízení bude upevněno ve výfukovém systému a bude zachytávat rakovinotvorné mikročástice sazí. Podobné filtry už mají naftová auta, některá z nich ale mají problémy s vypalováním sazí. Filtr se pak může ucpat a vozidlo se přepne do nouzového režimu, kdy jede velmi pomalu. Zjišťovali jsme, zda podobné problémy hrozí i benzinovým motorům.

Stuart Williams z Fordu teď otevírá kapotu benzinového auta, které už je vybaveno filtrem pevných částic. Prstem ukazuje dolů za motor a přitom vysvětluje, jakým způsobem se budou saze ve výfuku spalovat. „Když je zanesený a musíme ho vypálit, tak změníme způsob, jakým motor běží. Nažhavíme filtr a ten zcela spálí nachytané částice uhlíku. Z výfuku pak odchází spaliny bez částic.“

Jestli se filtr u aut s benzinovým motorem opravdu nebude zanášet, ukáže až čas. Někteří výrobci ale budou do těchto aut raději přidávat senzory, které řidiče upozorní, že hrozí zanesení filtru. Montovat je bude třeba i Škoda auto, potvrzuje mluvčí společnosti Pavel Jína: „Díky vyšším teplotám spalování u benzinových motorů dochází k samovolné regeneraci filtru za běžného provozu. Teprve v momentě, kdy dojde k hraničnímu zaplnění filtru a systém nebude možný v běžných podmínkách regenerovat, objeví se na palubním počítači symbol filtru. Pak bude nezbytné absolvovat delší jízdu pro zvýšení teploty spalin.“

Čtěte také

Zavedení nové emisní normy a povinnost do benzínových aut montovat filtry pevných částic zvýší automobilkám náklady na výrobu. Budou se kvůli tomu prodávat auta dráž? Podle Josefa Pokorného ze Svazu dovozců automobilů se velkého zdražování lidé obávat nemusí. „Já bych se v tomto případě neobával, že přímo toto zvýší cenu, ale ta emisní norma rozhodně výrobcům náklady zvyšuje, takže z dlouhodobého hlediska mohou tyto unijní předpisy způsobit drobné zdražení.“

Od září čeká automobilky ještě jedna novinka. Emisní hodnoty u svých aut budou muset měřit také v reálném provozu.