Kupte si "přibližovadlo" do města

25. červenec 2007 11:27

Nudíte se za volantem v dopravní zácpě? Pořiďte si skútr. Asi jste zažili situaci, kdy uvíznete v koloně a kolem vás si to občas prosviští kurýr na hbitém a obratném stroji. Nemusí to být ale vždy kurýr. Dnes sedlají skútry lidé všech profesí od studentů po manažery. Stačí trochu odvahy, nějakou tu výbavu jako helmu apod. a můžete si ho pořídit i vy. Z vlastní zkušenosti vím, kolik času tím při pohybu ve městě ušetřím. Kolega Bohuslav Beneš zase ví podle čeho motorku vybírat a na co si dát při koupi třeba ojetého skútru pozor.

Kritérií pro výběr skútru je celá řada. Na prvním místě jsou, jako vždy, peníze, tedy kolik chceme do motorky investovat. Mezi zásadní patří také to, jak budeme motorku používat. Pokud si pouze občas potřebujeme zajet pro rohlíky, stačí moped nebo skútr do 50 ccm. Takový stroj sice můžete řídit už od patnácti let nebo s řidičským průkazem jen na auto, ale..

"Skútry do 50 ccm jsou stroje, které mají v technickém průkazu psanou rychlost do 45 km/h. U těchto strojů se předpokládá, že se budou používat hlavně v městském provozu - do vzdálenosti 20 kilometrů. Je to celkem jednoduše rozděleno, protože stroje s max. konstrukční rychlostí do 45 km/h nemají např. na Jižní spojce a už vůbec ne na dálnicích a rychlostních komunikacích co dělat," radí Petr sedláček z firmy Mari moto.

Ten, kdo zamíří z centra třeba na městský okruh nebo do příměstského provozu, měl by tedy zvolit silnější kalibr než padesátku.

"Pokud člověk uvažuje o skútru na denní dojíždění do práce (okolo 30 a více kilometrů), měl by se zajímat o motocykl kategorie do 125 ccm, který se dá řídit od 16 let, a může vybírat až po stroje nejvyšší třídy s objemem motoru kolem 500 ccm, ale to už jsou téměř kapotované motocykly s automatickou převodovkou. Skútry mají relativně široké kapoty na to, aby na vás nepršelo - první kapky na vás začnou padat až ve chvíli, kdy zastavíte na světlech."

Se skútrem o objemu 250 ccm už bez problémů dosáhneme dálniční rychlosti, tedy 130 km v hodině. Potřebujeme už ale mít v řidičském průkazu vyznačeno oprávnění řídit střední motorku, to znamená skupinu A omezeno. Pokud si chceme pořídit ojetý skútr, měli bychom se zaměřit hlavně na stav podvozku.

"Co se týče bazarových skútrů, platí všeobecně základní pravidlo jako u motocyklů: měly by být co nejnovější a měly by mít co nejméně najeto. Životnost skútru, který se převážně používá v městském provozu, je mezi 10 000 a 15 000 korunami - bavíme se o životnosti podvozku, protože motor vydrží daleko déle. Potom je nutné investovat nemalou sumu do opravy. Takže skútr, který třeba jezdil po dálnici u Mnichova, bude po 10 000 km fungovat úplně jinak, než stroj, který jezdil denně Prahou a navíc s messengerem v sedle."

Pozornost by se měla věnovat také rozjezdu. Pokud je trhavý a neplynulý, svědčí to o opotřebovaném variátoru, obdobě automatické převodovky. Určitou zárukou dobrého technického stavu je servisní knížka nebo tzv. technický protokol. Ten by měly seriózní bazary nabízet.

"Pokud se člověk v motorkách nevyzná, je dobré si sebou vzít nějakého odborníka anebo může navštívit bazar, který má skútr i s protokolem o technickém stavu - čím větší počet najetých kilometrů, tím důležitější je mít předbazarový protokol."

Na ojetý skůtr máte ze zákona roční záruku na skryté vady. To by měly dodržovat všechny bazary, ale ne vždy tomu tak je.

Skůtry jsou, jak se říká, horké zboží. Pro klid duše je dobré, nechat si ho pojistit, a to jak proti krádeži tak havarijně. Například skůtr starý rok o objemu 250 ccm pojistíte u některých pojišťoven s 5 % účastí za 6 000 korun ročně.

autor: bob
Spustit audio