Komunikují s ostatními vozy a upozorní na překážku na cestě

13. listopad 2013 09:45

Auta, co nepotřebují řidiče, už asi nikoho nepřekvapí, žhavou novinkou jdou teď auta, která během jízdy umí komunikovat s dalšími vozy nebo dokonce dopravními značkami. Zatím je sice všechno ve fázi zkoušek, ale do deseti let to prý bude samozřejmost. Druhý evropský test v reálném provozu se včera odehrál na Pražském okruhu. A my jsme byli u toho.

Na testovaném úseku mezi Jesenicí a Vestcem je hned sedm tabulí s informacemi pro řidiče a každá je stejně jako auto vybavena speciální řídící jednotkou. „Je napojena na profesionální střešní anténu, která umožňuje komunikaci přes 3G nebo GPRS, současně je tam anténa pro kooperativní systémy, která funguje na 5,9 GHz,“ přibližuje technickou stránku Martin Volný ze společnosti Intens, zatímco vyjíždíme na dálnici. Na displeji tabletu se zatím zobrazuje jen poloha auta, ale systém prý pracuje napilno.

Čtěte také

„Vozidlo vysílá stále informaci kolem sebe o tom, že říká, že je tady a předává svoji pozici, rychlost a další parametry – varovné brzdění nebo zapnuté varovné blikače a ostatní vozidla kolem jsou schopná to přijímat a vyhodnotit. Pokud jsou ovšem vybavené stejnou jednotkou,“ popisuje Martin Volný.

Do pilotního projektu se zapojil i policejní dispečink v Rudné, protože když se na Pražském okruhu nic neděje, pak jsou portály liniového řízení zhasnuté. Tentokrát jsou ale na nich značky a my se s napětím blížíme se k té první. „Tam je umístěn první pevný bod, který nám předal informaci, a na displeji už se zobrazil skutečný stav, který je na portálu a říká nám vzdálenost, která chybí k platnosti značky. V momentě, kdy jsme projeli portálem, tak je v tomto úseku platná rychlost 120 km/h. Blížíme se k další značce, už 300 metrů před ní, zobrazila se nám přesná informace toho, co je na portálu – je tam vidět i práce na silnici, tablet nám to ukazuje,“ říká Martin Volný.

Upozorní i na překážku

Což si ale můžeme přečíst i na tabuli, spolupracující systémy aut ale umí odhalit i nečekanou překážku. „Objevila se informace o stojícím vozidle před námi. My ho teď nevidíme, ale vozidlo tam bude. Ano, stojí tady. V tu chvíli mám informaci, že jsme vozidlo minuli a už nám říká, že je jiné vozidlo za námi,“ vysvětluje Martin volný.

A právě v tom je obrovská budoucnost takzvaných spolupracujících systémů v autech, jak potvrzuje i Martin Pichl z ministerstva dopravy. „Tyto systémy mají za úkol varovat před nebezpečnou situací a tím, že bude řidič dostatečně dlouho varován, může udělat nějaký manévr, kterým předejde dopravní nehodě nebo kolizím,“ říká Martin Pichl.

Pilotní projekty teď zjišťují, co všechno je technicky a legislativně možné, každopádně půjde o nepovinnou výbavu aut, za kterou bude nutné si připlatit.

autor: evk
Spustit audio