Josef Macháček: hlavně chci dojet do cíle

29. prosinec 2011

V březnu mu bude 55 let, pětkrát dokázal vyhrát legendární pouštní závod rallye Dakar na čtyřkolce a už pětkrát našemu reportérovi tvrdil, že s Dakarem na tomto stroji končí. Jenže Josef Macháček se svojí yamahou se 1. ledna opět vydá na trať nejtěžší rallye na světě dlouhé 8,5 tisíce kilometrů. Trasa povede z Argentiny přes Chile do Peru.

Po dvou posledních ročnících, kdy mu byl mezi čtyřkolkáři parťákem Martin Plechatý, pojede letos v této kategorii z našich úplně sám. Před startem se necítí být favoritem a touží hlavně dojet. Nejdřív je však třeba vysvětlit, jak to, že do toho opět jde na čtyřkolce.

„Chtěl jsem, aby loňský Dakar byl poslední na čtyřkolce. Celý rok jsem připravoval bugynu a testoval ji, abych byl na letošní Dakar připraven, ale vývoj a práce na ní jsou tak náročné, že jsem nebyl schopen to zvládnout. Sáhnul jsem proto po čtyřkolce, se kterou jsem jel Dakar 2011, oprášil ji a přihlásil na start. Lákadlem pro letošní ročník je pro mě opět nová země na trase, do které bych se asi normálně nepodíval. Je to Peru, kde letošní Dakar končí,“ říká Josef Macháček.

Je ti přes padesát let, ale i přesto opět jedeš Dakar na čtyřkolce, což vyžaduje extrémní úsilí. Kde hledáš motivaci? Co tě láká?

„Láká mě pocit tam být. Zároveň mě do závodu tak trochu vtahuje pořadatel, který stále připravuje novou trasu. Kdyby se letos jel závod se startem i cílem v Buenos Aires, nebyla by pro mě trať už nijak zajímavá. To bych se raději posadil do kabiny kamiónu Martina Macíka z týmu KM Racing a jel bych jako asistence.“

Josef Macháček a Jan Říha se připravují na rallye Dakar

„Na druhou stranu musím přiznat, že vzhledem k tomu, že jsem letos trávil hodně času v dílně, nemám odjeto tolik závodů a ani jsem neměl tolik času na cvičení, takže mám horší fyzickou kondici. Rozhodně se necítím tak dobře jako například před Dakarem dva roky zpátky. Tento drobný deficit se však pokusím nahradit určitou výhodou v technice, protože pro letošní rok pořadatelé snížili objem motoru z 900 na 750 ccm a já používám stejnou techniku, byť s trochu menším výkonem. A samozřejmě se pokusím zúročit svoje zkušenosti,“ komentuje Macháček.

Už máš připravenou odpověď na dotěrné otázky novinářů, jestli se chystáš vyhrát rallye Dakar na čtyřkolce pošesté?

„Tato otázka vůbec není namístě, vzhledem k mým dvěma předchozím nedokončeným Dakarům. Na Dakar 2012 odjíždím jako na první Dakar s touhou dojet do cíle, protože jak jsem letos zjistil, na trati vás mohou potkat závady, se kterými člověk vůbec nepočítá. Priorita je tedy dostat se do cíle, ale domnívám se, že díky technice, zkušenostem a stále ještě docela dobrému závodnímu tempu to bude na předních místech,“ uzavírá Josef Macháček.

autor: jař
Spustit audio

Více o tématu