Ještě neplatí a už se mění

3. únor 2006 13:00

Ještě na našich silnicích neplatí nová pravidla a už se připravuje novela novely. Ta původní vznikala v bolestech od jara roku 2002, aby ji nakonec po celém legislativním procesu loni na podzim podepsal prezident. Ale už teď má za sebou druhé čtení v poslanecké sněmovně úprava některých jejích paragrafů. Co by se mohlo změnit?

Nejprve bychom si měli vysvětlit, proč se vlastně musí zase projednávat změny v poslanecké sněmovně. Nový zákon, který upravuje pravidla a zpřísňuje postihy, už platí, ale jeho účinnost byla stanovena až k 1. červenci letošního roku. Stručně řečeno: zákon platí, ale v praxi bude platit až od poloviny roku. Jenže, mezi tím byl přijat jiný zákon, a proto musí být ten už schválený změněn. Složité?

"Byl schválen zákon o opatřeních na ochranu před škodami způsobenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami. Na základě tohoto zákona se navrhuje změna zákona o provozu na pozemních komunikacích nebo nově o silničním provozu, kdy policista i městský policista bude moci provést orientační zkoušku na drogy a jiné návykové látky. Současně je navrhováno, aby se toto nevztahovalo pouze na řidiče, ale i na učitele autoškoly," vysvětluje JUDr. Zdeněk Svátek.

Právě možnost orientační zkoušky na drogy nebo jiné návykové látky z původního vládního návrhu vypadla. Nyní by se mohla do zákona dostat, a navíc by ji mohli provádět i strážníci. Těm nový zákon přidá pravomoce a navrhovaná novela by měla poskytnout úlevy navíc.

"Měla by být rozšířena skupina osob, které při plnění služebních povinností nemusí být za jízdy připoutáni bezpečnostním pásem a nemusí při plnění povinností dodržovat zákaz telefonování. Bude-li návrh schválen, pak se tato výjimka bude vztahovat i na městské nebo obecní policisty."

Úpravy by se mohlo dočkat také tolik diskutované ustanovení o zákazu předjíždění kamiónů na víceproudých komunikacích.

"Tento zákaz by neměl platit na dvou a víceproudých komunikacích, ale podle návrhu na tří- a víceproudých komunikacích. To by znamenalo, že by vozidla nad 3,5 tuny, soupravy delší než 7 metrů, motocykly s konstrukční rychlostí do 45 km/h a speciální vozidla musela využívat k jízdě pouze dva pravé pruhy. Na tří- a víceproudé komunikaci by do ostatních pruhů mohla vjet pouze při objíždění překážky, otáčení a odbočování."

Samozřejmě, otáčení nebo odbočování kamiónů a nákladních vozidel doleva nehrozí na dálnicích a rychlostních komunikacích, ale právě tam nebudou moci na tříproudé komunikaci zablokovat vzájemným předjížděním všechny pruhy. Otázkou je, co bude a co nebude schváleno. Do doby účinnosti nových pravidel se ještě může celá řada drobností změnit.

autor: pgj
Spustit audio