Jeden a půl metru: Bezpečná vzdálenost při předjíždění cyklistů

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Cyklista na silnici

Kampaň iniciovaná Romanem Kreuzigerem připomíná řidičům, že při míjení jízdního kola by měli pamatovat na dostatečný odstup.

Jeden a půl metru, to je název kampaně, která chce prosadit přesně takovou minimální vzdálenost při předjíždění cyklistů. V současné legislativě totiž nic takového není. Kampaň iniciovali profesionální cyklisté v čele s několikanásobným účastníkem Tour de France Romanem Kreuzigerem.

Iniciativu podporuje také Autoklub České republiky. Z jeho ankety, které se zúčastnilo skoro dva a půl tisíce cyklistů, vyplývá, že přes 90 procent z nich se někdy cítilo v ohrožení nebo v nebezpečí, když je předjíždělo auto.

Proč právě jeden a půl metru?

Vzdálenost je podle mluvčího Autoklubu České republiky Libora Budiny pečlivě vypočítaná: "Nechceme jen poukazovat na řidiče automobilů, že by to dělali špatně. Ale aby si spíš uvědomili, že riziko kolize s cyklistou je vysoké. A ta hodnota jeden a půl metru nevychází jen tak od boku. Je explicitně vypočítaná jako bezpečná a zahrnuje v sobě nejrůznější vlivy, jako je boční vítr, rychlost, velikost vozidla a podobně."

Právě metr a půl odstupu považují za bezpečný i některé evropské země. V zákoně ho mají přesně definovaný například ve Francii nebo v Belgii.

Roman Kreuziger: Vzájemný respekt řidičů a cyklistů 

Na motivaci kampaně, její cíle a souvislosti jsme se ptali iniciátora projektu, profesionálního cyklisty Romana Kreuzigera, v dopoledním Radiožurnálu u příležitosti Světového dne jízdních kol. Poslechněte si celé mini interview:

Policie: Podpora, ale otazník nad vymahatelností

Podle statistik dopravní nehodovosti může za většinu střetů aut s cyklisty právě nedostatečná vzdálenost při předjíždění. Dopravní policie sice dodržování bezpečného odstupu podporuje, do zákona by ale přesnou délku odstupu definovat nechtěla.

Důvod vysvětluje šéf dopravních policistů Jiří Zlý: "Za současné situace si to nedovedu představit, že by se všechny povinnosti měly striktně vyjmenovávat v zákoně. Protože to je jedna strana mince. A druhá strana je vymahatelnost tohoto zákona."

Žádné úpravy v silničním zákoně týkající se bezpečného odstupu při předjíždění cyklistů v nejbližší době neplánuje ani Ministerstvo dopravy.