Ať je zima nebo sněží, řidítek se stále drží

18. listopad 2009 13:01

Motorkáři, kteří své stroje s koncem sezóny už zazimovali, možná teď trochu litují. Listopad je neobvykle teplý a na silnicích o prodlouženém víkendu nebyla o motorky nouze. Hlavně ve městech pak přibývá lidí, kteří motorku s podzimem neodloží a jezdí i přes zimu. Cesta do práce se vydržet dá. Co s sebou přináší jízda na motorce v zimě, zajímalo i nás.

Obchody s motorkářským vybavením se před zimou předhánějí s vychytávkami, jak přežít zimu na motorce - počínaje funkčním prádlem a elektricky vyhřívaným oblečením konče. S takovým vybavením jde sedět v sedle motorky i celý den v teplotách okolo nuly. Potvrzuje to i Aleš Volráb, který jezdí na motorce celou zimu jako kurýr v Praze: "Od nuly do 5 °C to je ještě pohoda. Obléknu si teplé spodní prádlo, lyžařské podkolenky a samozřejmé speciální bundu i kalhoty na motorku. Výhodou kurýrů je to, že se mohou chvíli ohřát v kanceláři firmy, kam právě doručují zásilku."

I přes všechny novinky jako funkční prádlo a podobně je mezi kurýry kupodivu stále oblíbená stará zaručená metoda našich dědů - vycpat si oblečení novinami.

"Když teplota klesne k -5 °C a níže, přicházejí na řadu i noviny, stejně jako je používal i můj táta a děda - mezi dvě vrstvy spodního prádla si dám celé noviny a teprve na to si oblékám kalhoty a bundu na motorku. Je to výborná izolace."

Nejvíce podle Aleše Volrába trpí v zimě ruce. Přemýšlí proto o vyhřívaných rukojetích.

"Vyhřívání řidítek je podle mě nejlepší věc, protože ruce trpí nejvíc. Nedávno mi to firma nabízela, lze to namontovat na každou motorku, ale jako kurýr se obávám, aby to nebylo náchylné k poruchám. Přece jen mi motorka stojí pořád venku. Výborná pomůcka, kterou jsem přednedávnem vyzkoušel, je dvojité plexisklo na helmu. Když máte normální plexisklo a zastavíte na semaforu, začne se mlžit. V zimě navíc hned mrzne. To se vám s dvojitým plexisklem nestane."

Je tedy vůbec nějaké počasí, ve kterém by kurýr na motorce nevyjel?

"Jen když je sníh, teplota je pod nulou a sníh se drží na silnicích. Když jsou teploty nad nulou a sníh taje, nevadí mi to. V Praze se sníh drží většinou tak dva nebo tři týdny v zimě a to mi nezbývá nic jiného než se trápit v autě. Člověk ale udělá jen třetinu práce, kterou by normálně zvládnul na motorce."

Aleš jezdí na hondě "šestistovce". Motorku na zimu nijak neupravuje, pouze mírně upustí zadní pneumatiku, mimochodem s téměř závodním vzorkem. V zimě každopádně jezdí pomaleji.

"Určitě jezdím pomaleji. Doba jízdy se prodlouží zhruba o třetinu. Na druhou stranu musím říct, že zima je pro mě jako motorkáře lepší v tom, že když mě řidiči vidí, jak se v nějaké vánici plahočím na motorce, jsou ohleduplnější. To platí i o policii. V létě, když jsou na silnicích hejna motorek, platí pravý opak - jako by šly auta a motorky proti sobě. V zimě jsou lidé podle mě celkově ohleduplnější," říká Aleš Volráb.

Kéž by to tak bylo celý rok.

autor: bob
Spustit audio