Je antiradar v autě legální?

Radar (ilustrační foto)
Radar (ilustrační foto)

Na označené radary, které měří rychlost třeba při průjezdu obcí, si už řidiči zvykli. Potkáte je nejen ve městech, ale i na dálnicích. Před měřeným úsekem většinou řidiče varuje nápis nebo piktogram, který má donutit ke zpomalení na předepsanou rychlost. Různé typy radarů dokáže odhalit elektronické zařízení, známé jako antiradar. V Česku se běžné prodává. Je ale legální?

Pasivní antiradar: U nás není zakázaný, v zahraničí ano

„Tak blížíme se do Zlíchovského tunelu,“ říká na videu umístěném na Youtube mladý muž jedoucí v autě: „Tady uvidíme jestli nám to antiradar začne brát. Ano, v tuhle chvíli se ozvaly oba radary.“

Na záznamu je vidět pasivní antiradar, malá černá krabička připevněná na předním skle vozidla. Takové zařízení umí řidiče včas upozornit, že se blíží k měřenému úseku. V Česku jsou tyto typy antiradarů povoleny.

Okolní státy naopak používání jakéhokoliv zařízení, které umí detekovat radary, nepovolují. Radiožurnálu to potvrdila mluvčí slovenské policie Denisa Baloghová: „Používání takových technických prostředků, nebo jejich umístění ve vozidle způsobem, který umožňuje jejich používání, se považuje za porušení pravidel silničního provozu závažným způsobem.“

Aktivní antiradar: Nelegální i u nás

Existují ale i jiné antiradary, které umí rušit frekvenci policejní techniky. Ty na českých silnicích povolené nejsou, za jejich použití hrozí motoristům pokuta. Pokračuje mluvčí Policejního prezidia Hana Rubášová: „V případě porušení hrozí fyzické osobě pokuta až 10 tisíc korun. V případě právnických a podnikajících osob je to částka až 100 tisíc korun.“

Policejní dopravní hlídky používají služební vozidla s radarem. Ten zaznamenává rychlost ostatních automobilů, přestupky se také natáčí na videokameru

Ministerstvo dopravy zpřísnění legislativy, která by oba typy antiradarů zakazovala, nechystá. O jejich používání chce ale časem jednat s policií, říká mluvčí rezortu František Jemelka: „Budeme veškerým případům věnovat pozornost. A případné kroky nejprve zkonzultujeme s policií.“

S tím nesouhlasí Ústřední auto moto klub. Ten by používání pasivních radarů v česku zakázal, potvrzuje dopravní expert ÚAMK Igor Sirota: „V zahraničí, jak Německo, tak Rakousko, něco takového nepřipouští.“

Češi si svoji rychlost moc nehlídají. Ukazují to statistiky Ministerstva dopravy. Podle nich policie loni řešila přes 210 tisíc přestupků překročení rychlosti. To je v porovnání s rokem 2017 nárůst přibližně o 10 tisíc případů.