Jak správně vytvořit takzvaný pruh pro záchranáře?

02925830.jpeg
02925830.jpeg

V době prázdninových přesunů se víc než jindy v roce na řadě míst, kde jsou dopravní omezení, vytváří dlouhé kolony. Pro zastavení v ní pak platí několik zásadních pravidel. Mezi nimi i pravidlo o vytváření volného pruhu pro záchranáře, na které často zapomínáme.

Blížíme-li se ke konci kolony, pravidlo číslo jedna říká, že zapneme varovné blikače, abychom na neočekávanou situaci upozornili řidiče za námi. Když se zařadíme na konec kolony, měli bychom si nechat dostatečný prostor pro případný manévr a netlačit se až na nárazník auta před námi.

Čtěte také

„Vůbec neškodí dvakrát, třikrát při zpomalování zmáčknout brzdový pedál – ne tedy plynule brzdit. Tak, aby červené lampy vzadu problikávaly a druhé pravidlo – vždycky si nechat takovou vzdálenost, abych viděl na pneumatiky zadních kol, jak se dotýkají vozovky,“ radí Jiří Patera z High Car Training.

Na víceproudých komunikacích, tedy nejčastěji dálnicích, jsme pak povinni zastavit tak, abychom udělali místo pro případný průjezd záchranářů. Často totiž netušíme, co se před námi stalo. „nouzový pruh se vytváří zpravidla mezi levým a pravým pruhem nebo levým a středním pruhem – vozidla z levého pruhu se řadí ke středovým vozidlům a to co nejblíže a vozidla z pravého a středního pruhu se řadí do odstavného, anebo pravého jízdního pruhu co nejblíže ke svodidlům,“ konstatuje Petr Vomáčka z ÚAMK.

Čtěte také

V případě, že na našich dálnicích a silnicích tento pruh nevytvoříme, hrozí nám obecná pokuta do 2 tisíc korun na místě. Tohle pravidlo bychom ale měli mít na paměti i při našich cestách do zahraničí. „Bohužel v zahraničí je pokuta vyšší – v Rakousku zhruba 2180 euro v nejvyšší sazbě, kdy zablokujeme záchranku a příjezd vozidla na místo, aby rychle pomohlo. Pokud budeme omezovat tento nouzový pruh, je pokuta nižší – v řádu 50 až 100 eur,“ varuje Petr Vomáčka.

Když tedy zablokujeme v Rakousku například sanitku, vyjde nás to na více než 50 tisíc korun. V ostatních zemích tak přísní nejsou. „V Německu je pokuta ve výši 20 eur, ve Švýcarsku a Slovensku se to řeší buď dohodou, nebo obecnou pokutou v řádu desítek eur,“ říká Petr Vomáčka.