Jak se má samořiditelné auto zachovat, pokud je srážka nevyhnutelná? Názory se ve světě liší

Samořiditelné auto společnosti Uber v ulicích San Francisca

Kdyby samořiditelné auto umělo ovlivnit smrtelnou dopravní nehodu, Češi by spíš obětovali chodce před pasažérem a staršího člověka před mladším. Vyplynulo to z globálního experimentu skupiny vědců z amerického MIT, do kterého se zapojily miliony lidí z celkem 233 států, závislých území nebo teritorií. Podobně jako Češi odpovídali Slováci, úplně opačně pak Palestinci.

Agresivní jízda nebo nepozornost zabíjí. Upozorňovala na to před lety i kampaň Nemyslíš, zaplatíš. Automobilky vsázejí na to, že samořiditelná auta chyby dělat nebudou. Co když se ale dostanou do situace, kdy smrt bude jediným možným řešením?

Čtěte také

„Autonomní auto jede po silnici a najednou mu do cesty na přechodu vstoupí muž, žena, kluk a pes. Auto je zabije, ale může se srážce vyhnout tím, že samo narazí do zábrany. To by ale znamenalo, že usmrtí pasažérku, kterou je žena-sportovkyně. Co má auto udělat? Zabít tři lidi a psa na přechodu, nebo ženu v autě?" ptá se v rozhovoru pro Radiožurnál Edmon Awad z Massachusettského technologického institutu. Vedl tým, který připravil třináct katastrofických scénářů a dostal na ně 40 milionů odpovědí z celého světa.

„Lidi upřednostňují záchranu člověka před zvířetem, větší skupiny lidí před menší a mladších lidí před staršími," komentuje výsledky Edmond Awad. Nejčastěji by lidé zachraňovali dítě v kočárku, nejméně pak kočku.

Vědci zjistili, že jinak se rozhodují lidé ze západu, z východu a ze států na jihu. Například z latinské ameriky a bývalých francouzských kolonií. Říká Edmond Awad a upozorňuje, že to může být pro programátory mozku samořiditelných aut nakonec velký technologický oříšek. Víc o studii vědců MIT, včetně toho, jak hlasovali Češi, se dozvíte v magazínu Experiment na Radiožurnálu.