Harley Davidson Sportster: Nejmenší z rodu Harleyů

27. červen 2007 10:20

Legendární Harleye představují pro mnohé motorkáře synonymum krásy a elegance. Spousta chromu a dunivý zvuk oprávněně vzbuzuje zasloužený obdiv. To platí i pro nejmenší a v Čechách nejrozšířenější model Sportster, který jsme měli půjčený na redakční test. Kolega Bohuslav Beneš se přiznal, že bylo těžké ho vracet.

Je to tak. Jízda na Harleyi je návyková a tři dny za řidítky bylo málo. Řada Sportster je na světe už 50 let a designéři se úpěnlivě brání zásadnější změně vzhledu motocyklu. Základem je odkrytý obrovský motor do tvaru V a kapkovitá nádrž. V úpravě custom je vpředu 21palcové kolo s dráty, vzadu pak 16palcové plné kolo. Nečekejte žádnou kapotáž, větrný štít, zbytečné zakrývání rámu apod. V jednoduchosti je krása.

Vývoj se ale nevyhnul motoru. V roce 2007 přišla poměrně zásadní změna - klasické karburátory nahradilo elektronické vstřikování paliva - a to přineslo řadu výhod. Motor, v našem případě o objemu 883 ccm, už nevibruje jako ratlík při lednové procházce, naopak má krásně pravidelný chod a co mě překvapilo, byl zátah už v nízkých otáčkách.

Když si na Sportstera sednete, zaujme vás nízký posez, klasický pro choppery. Sedadlo je takový pohodlný měkký důlek. Člověk, který není na choppery zvyklí, chvilku hledá stupačky, usazené daleko vepředu. Na řídítkách jsou přehledné ovladače směrových světel. Problémy mi dělal spínač houkačky, který je příliš blízko blinkrům, takže jsem do zatáčky často i nechtěně zatroubil. Mezi řidítky je pouze jeden kulatý tachometr, ovšem se všemi potřebnými kontrolkami.

Řeči o tom, že taková motorka umí jezdit jen rovně a každá zatáčka je pro řidiče problém, vzaly po mých zkušenostech za své. Motorkář si musí chvilku zvykat, ale za pár desítek kilometrů si už zatáčky doslova užíváte. Motor skvěle táhne a na 5. rychlostní stupeň se 250 kilogramů vážící stroj rozpohybuje bez problémů na 160 km/h. Výborné zrychlení navíc podmalovává typický chrochtavý zvuk výfuků, který ještě víc svádí vzít za plyn. Ostatně poslechněte si ho sami.

Celkové odpružení je dáno koncepcí stroje, a tak nelze čekat žádný komfort. Na rozbitých silnicích ucítíte každou díru a vibrace se přenášejí i na řidítka. Po delší cestě bývá řidič dost rozlámaný. Ještě hůře je na tom spolujezdec, který vzadu nemá moc místa a když řidič zabere za plyn musí se držet "jako klíště", aby nespadl. Je potřeba si rychle zvyknout na slabší jednokotoučovou přední brzdu. Páčku brzdy musíte silně mačkat a občas si pomoci brzdou zadní. Překvapivě ladně si Sportster počíná ve městě. Spojka je příjemná a dlouhé kvalty, hlavně dvojka, vás krásně protáhne kdejakou zácpou.

Sedmnáctilitrovou nádrž vyprázdníte při svižnější jízdě za 250 kilometrů. Spotřeba se tedy drží pod 7 litry. Se Sportsterem bych asi nevyjel na cestu po Evropě, možná jedině s doprovodem maséra a fyzioterapeuta. Kratší vyjížďky si ale vychutnáte dokonale. Surovost Sportstera a jeho výborný zátah přináší tu pravou extázi. Cena Sportstera s motorem 883 ccm začíná na 230 000 korunách. Za dvanáctistovku dáte o 100 000 korun víc. Je to trochu víc než u japonské konkurence, ale na druhou stranu se jedná o legendární značku Harley Davidson.

autor: bob
Spustit audio