Frýdek-Místek zvažuje založení vlastního dopravního podniku

20. listopad 2011

Město si na tyto služby najímá soukromého dopravce. Radnice teď posuzuje, jestli by pro ni nebylo výhodnější je provozovat sama. Šlo by o další zásadní krok po zavedení bezplatné MHD pro občany města. Vlastní dopravní podnik mají v kraji zatím jen dvě města – Ostrava a Opava.

Frýdek-Místek je při stejném počtu obyvatel o téměř polovinu menší než Opava i s okrajovými částmi. Městskou dopravu však letos dotuje o dvanáct milionů korun vyšší částkou. Náměstek frýdecko-místeckého primátora Michal Novák zatím neví, jestli by město s vlastním podnikem ušetřilo. Své peníze by však mělo pod lepší kontrolou.

„Největší výhoda by měla být v naprosté kontrole nad všemi náklady. Jsou to nemalé finanční prostředky. Ne, že by ta kontrola dnes nebyla, ale jde tam v zásadě o ten přímý vliv poskytovatele finančních zdrojů na toho, kdo provozuje,“ vysvětlil náměstek.

Opava má naopak svůj vlastní dopravní podnik už více než sto let. O jeho zrušení se zatím nikdy vážně nediskutovalo.

„I soukromý subjekt by to samozřejmě uměl. Ale tady je taková tradice a v současné době o tom ani neuvažujeme, že bychom nabízeli k odprodeji městský dopravní podnik,“ potvrdil náměstek opavského primátora Daniel Žídek.

Jestli půjdou ve Frýdku-Místku stejnou cestou, bude jasné už brzy. Radnice si už objednala studii, která ukáže všechny výhody a zápory.

„Analýza by měla být hotová koncem roku. Tak, abychom měli celý příští rok na to, připravit celý projekt v případě, že by vyšla kladně pro vlastní dopravní podnik. V případě, že nevyjde kladně, budeme pokračovat ve stávajícím modelu,“ potvrdil náměstek primátora Michal Novák, který chce hledat inspiraci například ve srovnatelně velké slovenské Žilině, která už vlastní dopravu provozuje.

Případné založení firmy neohrozí MHD zdarma

Bezplatnou hromadnou dopravu pro občany město zavedlo letos na jaře kvůli přebujelému automobilismu.

„Tím, že máme MHD zdarma, cestující se nám přesouvají do tohoto dopravního prostředku a ubývá automobilové dopravy,“ říká frýdecko-místecký náměstek Novák. Autobusy se podle něj podařilo zatraktivnit natolik, že jimi jezdí o čtvrtinu více cestujících než loni.

Čipovou kartu na bezplatné ježdění si vyzvedlo už přes 9 500 tisíce obyvatel. Někteří z nich však na rovinu říkají, že autem jezdit nepřestali.

„MHD využívám spíše příležitostně. Když někam jedeme na návštěvu, kde se něco vypije, tak se tam prostě jede autobusem, ale jinak většinou jezdíme autem,“ řekl nám pan Josef z Frýdku-Místku.

Jezdit bez placení mohou občané, kteří nedluží magistrátu a koupí si jednorázově speciální elektronickou jízdenku. Městský rozpočet to má stát spolu s investicemi a zavedením nových linek zhruba 30 milionů korun. Náměstek primátora Michal Novák je proto rád, že se podařilo přilákat do autobusů i nové platící zákazníky.

„Když se podíváme na ty statistiky, tak těch cestujících, kteří platí hotově u řidiče nám neubývá. Naopak tím, že jsme dokázali rozšířit nabídku tak, že ti občané mají více linek, které je dokážou do toho města rychle a komfortně dovézt, je ten propad v tržbách poměrně menší,“ uzavírá náměstek.

Frýdek-Místek chce bezplatné autobusy udržet minimálně doby, než bude mít obchvat města. Podobný experiment má za sebou i Ostrava. Cestování zdarma v době smogu tam před časem skončilo kvůli finanční náročnosti.

Spustit audio