Elektromobily: Novým rychlodobíjením za 5 minut na 100 km

30. říjen 2020 13:20
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Dobíjení elektromobilu, elektromobil, dobíjecí stanice, nabíjecí stanice (ilustrační foto)

Automobilky chtějí zkrátit dobu dobíjení a zvýšit dojezd. Do nových modelů proto začínají montovat novou generaci baterií. Potřeba je ale i ultrarychlá dobíječka.

Nové modely elektromobilů budou mít běžně dojezd 500 kilometrů a baterie se nabije za pár minut. Umožní to nové platformy akumulátorů, které se začínají dostávat do výroby. Aby dokázaly automobilky zvýšit kapacitu, musela se změnit celá koncepce baterie. Články jsou uvnitř nově zapojené podobně jako plátky čokolády.

Čtěte také

"Kabel máme připojený a už se ukazují procenta na displeji. Přibližně do pěti minut by měla nabíječka dobít kapacitu baterie minámálně na dojezd sta kilometrů," vyzkoušel novinku reportér Radiožurnálu Luděk Hubáček.

Nové uspořádání článků

"Je tam zlepšený bateriový management. To znamená, že dokážeme přes balancer daleko lépe dopočítávat tu energii do těch jednotlivých článků. Na té rychlonabíječce v podstatě do osmdesáti procent jsme schopní nabíjet takřka na plný výkon," vysvětluje expert na baterie Radim Sadílek z Porsche Česká republika.

QR kódy: Stažení aplikace Zpravodaj Zelené vlny – iOS / Android

Aby byla baterie výkonější, museli se uvnitř jinak uspořádat články akumulátoru. Zatímco u stávajících baterií byly články zapojené sériově, v nových jsou zapojeny nejen do série, ale i paralelně. Přípomínají tak plátky čokolády. Zákazníci si díky tomu budou moci vybírat různé kapacity baterií.

"V tuto chvíli je to tabulka čokolády, kterou si zákazník může škálovatelně doplnit. Ta baterie je stoporocentně opravitelná. Je to asi v tuto chvíli na nějakých minimálně třeba pět let cesta, kterou bychom se měli ubírat," říká Radim Sadílek.

Čtěte také

Sedmkrát rychlejší nabíjení

Novým typem baterie je vybavený třeba nový model elektromobilu Volkswagen ID 3, který zvládne dobíjet 125 kilowatty.

Podobné lithium-iontové baterie budou třeba i v připravovaném novém elektektrickém modelu BMW iX3. Potvrzuje mluvčí českého zastoupení automobilky David Haidinger: "Tento vůz dokáže naplno využít využít ten potenciál toho superrychlého rychlonabíjení to zamená až 150 kilowatt."

K rychlodobíjení těchto baterií ale potřebujete dostatečně výkonnou dobíjecí stanici s výkonem až 350 kilowattů. To je sedmkrát víc než kolik nabízejí dnes běžné padesátikiowattové rychlodobíječky.

autoři: Luděk Hubáček , ZV
Spustit audio