Elektrické skútry: ekologie, ekonomika a nenáročnost

21. březen 2012 13:00

Ceny benzínu a nafty už několik měsíců lámou rekordy a zdá se, že jen tak nespadnou. Plná nádrž vyjde oproti loňsku o stovky korun dráž. Jedni z mála, kdo mají radost ze stoupající ceny benzínu, jsou prodejci skútrů na elektrický pohon. Prodeje stoupají zvlášť teď na začátku motorkářské sezóny.

Hlavní výhodou elektrických skútrů je tichý, ekologický a hlavně ekonomický provoz. Přibližně za osm korun ujedete sto kilometrů. To je při dnešních cenách benzínu sen. Často kritizovaný byl u skútrů na elektrický pohon kratší dojezd na jedno nabití. Díky novým typům akumulátorů se však zdá být i tento nedostatek překonán.

„Byly vyvinuty nové baterie typu LiFePo s označením Hard, které se prokazují lepšími parametry jako životnost, dojezd i poskytovaný výkon. Uživatel jistě ocení možnost vyjmutí baterie, kterou tak lze nabíjet na libovolném místě například v průběhu cesty,“ popisuje nový akumulátor Lukáš Drahovzal ze společnosti Akumoto.

Na jedno nabití se tak teoreticky dostanete na skútru z Prahy třeba do Karlových Varů. „Elektroskútr je schopen ujet na jedno nabití až 140 kilometrů, ale takovou vzdálenost stejně v průběhu jednoho dne nejste schopní vyčerpat. Ujetý průměr na skútru obecně se v Evropě pohybuje kolem 40 kilometrů, takže by se dalo říct, že současné skútry mají trojnásobně vyšší dojezd,“ říká Drahovzal.

Elektrický skútr není náročný na servis

Pravdou je, že elektrický skútr je určen především do města, a to hlavně kvůli omezené maximální rychlosti. Z elektrického skútru vymáčknete 70 kilometrů v hodině, ale to se bavíme o lepších strojích. Další nevýhodou je stále relativně vysoká pořizovací cena. Kvalitní skútr s novým typem akumulátorů seženete přibližně za padesát tisíc. Na druhou stranu můžete zapomenout třeba na výměny oleje a další servisní záležitosti neodmyslitelné u spalovacích motorů.

„Majitel bude provádět jen běžnou údržbu, například kontrolu pneumatik a brzd, ale není nutná žádná pravidelná návštěva servisu po ujetí určitého počtu kilometrů. Akumulátor i elektromotor jsou bezúdržbové položky, takže servis je opravdu zanedbatelný. Další výhodou elektrického skútru je, že pokud ho naložíte do karavanu, nebude z něj nic vytékat ani zapáchat. Přidaná hodnota elektrických skútrů je tedy nejen v ekonomice provozu, ale také v nezávislosti a jednoduchosti,“ konstatuje Drahovzal.

Jisté je, že vývoj akumulátorů půjde stále dopředu. Naopak na samotných skútrech už moc co vymýšlet není. „V kategorii elektrických skútrů v blízké době neočekáváme nějaký zásadní zlom ve vývoji, protože uživatel už má vše potřebné k dispozici. Elektroskútr nikdy nebude překonávat velké vzdálenosti, takže výrobci nebudou muset řešit problém, se kterým se nyní potýkají elektromobily,“ uzavírá Lukáš Drahovzal.

V České republice jezdí po městech tisíce elektrických skútrů a letošní jarní prodeje už teď trhají rekordy. Jistě na to má vliv i drahý benzín.

autor: bob
Spustit audio