Elektrická brzda: Výhody i slabiny

Středový tunel - ruční brzda
Středový tunel - ruční brzda

Místo páky tlačítko. Elektrická brzda má sílu, pomůže i v nouzi. Oprava závady je ale složitější, nákladnější. Náš reportér Luděk Hubáček se ptal automechaniků na dosavadní zkušenosti.

Z nových aut pomalu mizí pákové ruční brzdy. Automobilky je nahrazují elektrickým zařízením. Místo zvednutí páky mezi předními sedadly stačí zmáčknout jedno tlačítko a zadní kola hned zablokují elektromotory.

Jenže právě složitější systém je náchylnější k poruchám. "Může se stát, že časem se ten elektromotor opotřebí. Dojde k nějaké netěsnosti. Začne tam vznikat vlhko. Ten člověk zabrzdí a už to kolo nejde odbrzdit," říká servisní technik Karel Houska a dodává: "V tu chvíli musí nastoupit jedině servis. Ta brzda má takovou sílu, že ten uživatel to prostě není schopen odbrzdit. My samozřejmě dokážeme to kolo mechanicky odbrzdit. To znamená dojde k demontáži toho kola, k demontáži toho brzdiče. To mechanicky odbrzdíme. Pak to jde na servis a zjišťuje se, jestli odešel ten elektromotor. Anebo jestli je nějaká mechanická věc na tom brzdiči."

Ani šikovný domácí mechanik bez příslušného softwaru elektrickou ruční brzdu nezkontroluje, ani neopraví. Brzda se totiž musí napojit na profesionální diagnostiku.

Výhodou elektrického systému naopak je, že pomůže v případě, kdy přestane fungovat brzdový pedál. Vyzkoušeli jsme to s technikem Martinem Houškou: "V případě nějaké nenadále situace se elektrická ruční brzda dá použít i k nouzovému zastavení. Když jí delší dobu podržím, tak to auto samo zastaví."

I přes některá negativa námi oslovení servisní technici tvrdí, že elektrický systém je praktičtější než mechanická brzda.