Dva roky po zpřísnění STK: Projde přes 90 procent aut, více než v Německu s mladším vozovým parkem

Stanice technické kontroly, STK
Stanice technické kontroly, STK

Vozový park v Česku stále nemládne. Průměrné stáří osobních aut je dlouhodobě okolo patnácti let. I přesto projde v České republice technickou prohlídkou přes 90 procent vozidel. Zjistili to datoví novináři Českého rozhlasu. Třeba v Německu, kde jsou osobní auta v průměru o pět let mladší, ale kontrolou projde jen 80 procent z nich. Čím je takový rozdíl způsobený?

Rozdíly mezi stanicemi STK

„Byla zde kontrola, která nám udělila nějaké pokuty za nějaký počet neprovedených kontrolních úkonů,“ říká pracovník z jedné šumperské stanice technické kontroly. Český rozhlas jeho totožnost zná, ale muž si ji nepřál zveřejnit. „A od té doby teda jsme se zařekli, proč nosit peníze do Prahy, když je můžeme nosit domů. Takže teď děláme, co máme dělat, proto máme takovou vysokou nepropustnost.“ Loni u nich získalo technickou 75 procent ze všech kontrolovaných vozidel.

U konkurenční STK prošla prohlídkou téměř všechna auta. Majitel této stanice Petr Nevařil to vysvětluje tím, že k němu jezdí lidé hlavně s novějšími auty: „Já za sebe můžu říct, je mi úplně jedno, jestli to auto je starý dvacet let, třicet let, nebo je dva roky starý. Sem ke mě jezdí spíš mladší. Není to o tom, že by někdo někde nadržoval někomu, nebo obráceně někdo někomu škodil.“

Čtěte také

Kritika systému: Střet zájmů

Způsob kontrol na STK v Česku dlouhodobě kritizuje Robert Fleischhans z Asociace emisních techniků a opravářů. Podle něho nemají jednotlivé stanice motivaci k tomu, aby auta z technických prohlídek vyhazovaly. „Protože u nás je to vlastně věcí byznysu s prohlídkami, protože ty smí dělat jenom vyvolená skupina lidí. A samozřejmě když někdo nebude benevolentní, bude přísnější jako je ta německá, tak k němu nebudou chodit zákazníci. Čili tam je přímý střet zájmů majitele s technikem.“

S tím nesouhlasí Ministerstvo dopravy. Podle mluvčí rezortu Lenky Rezkové jsou auta v Česku kontrolována na STK podle platné legislativy: „Postup stanic je jednoznačně stanoven právní úpravou včetně podmínek hodnocení. Zásadní rozdíly ve výkonu činnosti STK je možné prověřit v rámci státního odborného dozoru. A co se týká částky za prohlídku na STK, tak podle nás je zcela adekvátní.“

Stanice technické kontroly, STK

Na otázku, proč jsou mezi jednotlivými stanicemi tak velké rozdíly v podílu nevyhovujících vozidel, odpověděla mluvčí ministerstva, že jim zákon žádné srovnávání nepřikazuje: „Důvody můžou být různé. Hranice neúspěšnosti není nikde stanovena a zákon žádné srovnávací nástroje neobsahuje.“

Čtěte také

Inspirací může být německé řešení

Libor Fleischhans z Asociace emisních techniků a opravářů navrhuje zavedení podobného systému kontroly technického stavu vozidla, jako je právě v Německu: „U nás by to musel dělat servis, který by za to zodpovídal. To znamená jedna osoba, která by to opravovala, tak by samozřejmě zodpovídala za vše, co opravila. To znamená on by si dal razítko na svou vlastní práci. Pak není pochyb o tom, když se takové auto najde v provozu, že má třeba nevyhovující brzdy a podobně, tak jdou za jedním člověkem. Čili ten to nemůže svádět, že STK to schválila, protože to schválí vlastně od sám.“

Ministersterstvo změny neplánuje

Ministerstvo dopravy naposledy zpřísnilo podmínky kontrol na STK v roce 2016. Tehdy vznikla povinnost, aby technici při prohlídkách auto několikrát vyfotili a uložili do centrálního systému ministerstva. Žádné další zpřísnění prohlídek na STK rezort neplánuje.