Dva roky modernizace D1

Modernizace D1, frézování vozovky
Modernizace D1, frézování vozovky
0:00
/
0:00

Přesně před dvěma lety odstartovala dlouho očekávaná modernizace dálnice D1. První dělníci se 9. května 2013 objevili mezi sjezdy Větrný Jeníkov a Jihlava. Jenže jsou tam dodnes. Proč se modernizace prodlužuje?

Hrbolatá dálnice D1 se před dvěma lety dočkala naděje na zlepšení. Právě 9. května 2013 odstartovala modernizace prvních kilometrů z celkem 160, které jsou už dávno za svou životností. Přeměna dé jedničky na moderní evropskou dálnici ale nejde tak rychle, jak se čekalo.

Redaktorka Eva Kézrová se ptá řidičů, zda-li při jízdě novým, modernizovaným úsekem postřehli rozdíl:
„Určitě, protože než to začínalo, tak se muselo jet v levém pruhu. Tohle už byla paráda. Auto tam lépe sedí. Hlavně to nedrncá.“
„Já už jsem celkově tak otrávený z dé jedničky, že už to vlastně nevnímám vůbec. Já jí jezdím třikrát týdně.“
„Je to lepší. Tak jako v Německu. Já jedu z Německa. To je stejné.“

Svěřují se řidiči na jedné z čerpacích stanic a nepřímo tak potvrzují slova šéfa Ředitelství silnic a dálnic Jana Kroupy, že dělníci v těchto místech postavili prakticky novou dálnici, která se deset let nemusí opravovat: „Protože se vyměnila kompletně středová kanalizace. Opravily se veškeré poruchy v podkladních vrstvách. Přibyla tam spousta nových prvků, třeba klopení zatáček a podobně. Hlavně věřím, že ten cementobetonový kryt nám vydrží, už jenom proto, že máme záruční lhůty deset let.“

Čtěte také

Zatím se to ale platí pouze u desetiny kilometrů určených k modernizaci. Dva ze čtyř úseků stavební firmy nedokončily podle plánu. Paradoxně dělníci pracují i tam, kde celou modernizaci odstartovali. Mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou řidiči stále jezdí jen po polovině dálnice. “V tom roce minulém ta stavba byla přerušená z důvodu obavy klimatických podmínek,“ vysvětluje Jan Kroupa a přibližuje, co se teď odehrává za svodidly: „Poslední etapa, to znamená výstavba cementobetonového krytu a šli jsme do těch podkladních vrstev, takže bychom měli do července tohoto roku skončit. To platí o tom druhém úseku u Velké Bíteše.“

Sami řidiči ale nejsou spokojeni s tempem, kterým se z tankodromu stává kvalitní evropská dálnice:
„Já bych řekl, že je to dost pomalé, mělo by to být rychlejší.“
„Když by to bylo intenzivně, rychle, tak myslím, že všichni by byli rádi.“
„Mohlo by to být rychlejší, ale málo se neudělalo.“
„Ne, to je prostě hrozné. Tak rychleji to bude, když budou pracovat v noci, jako je to vidět v Německu. Tady jsem to skoro neviděl.“

Čtěte také

Ostatně i ministr dopravy za Hnutí Ano Dan Ťok před nedávnem přišel s nápadem, jak zrychlit modernizaci dé jedničky: „Jestli, když už máme čtyři úseky, kde je snížená rychlost, tak nezatneme zuby a nepojedeme pomaleji v osmi úsecích. Pak to bude o rok kratší nebo i o dva roky.“

Není to ale tak jednoduché. Letos se rozběhnou práce na dalších třech úsecích D1, nejprve u Hvězdonic, a už teď je ale podle Kroupy jasné, že vinou odvolání ani na jednom do konce roku nový povrch nebude: „K dnešnímu dni můžeme uzavřít a uzavřeli jsme smlouvu pouze s jedním z těch vítězných uchazečů, kteří až teď teprve vstupují do vlastní realizace. To znamená, že ten cementobetonový kryt do prosince určitě nezvládnou.“

Nejpozději v roce 2020 by ale dálnice D1 měla být kompletně zmodernizovaná.