Doma se také přezouváme

13. duben 2006 13:00

I když na horách mnohdy ještě sněží, v kalendáři už je jaro. A to pro nás motoristy znamená přezout ze zimních na letní pneumatiky. Už jsme řešili, jak nejlépe uskladnit zimní gumy, a jaké výhody a také nevýhody mají nízkoprofilové pneumatiky. Dnes se zaměříme vyloženě na přezouvání jako takové. Na kolik to přijde? A co se stane, když vůbec nepřezuji a budu jezdit na zimních?

Přestože budeme mluvit o tom, jak vyměnit letní gumy za zimní, jsou lidé, kteří nic takového neudělají. V té horší variantě totiž strávili zimu na letních, v té lepší vědí, že, když mají hluboko do kapsy, je menším zlem jezdit i v létě na zimních pneumatikách.

"Je potřeba si uvědomit, že zimní pneumatika, když se bude používat celoročně, lehce zvyšuje spotřebu," říká Pavel Procházka, majitel pneuservisu.

Kromě vyšší spotřeby je ale třeba počítat i s možnou horší brzdnou dráhou během horkého počasí.

Podobně bychom na zimních gumách v horku neměli pokoušet rychlostní limity na dálnicích.

"Pokud auto nemá mimořádně výkonný motor, je starší výroby, nebo nenajezdíme více než 10 000 kilometrů za rok, nebál bych se auto nechat na zimních pneumatikách s tím, že bych je používal celoročně."

Ještě než zimní gumy opustíme a budeme se věnovat aktuálním letním, dozvíte se, jak je to s možností reklamace pneumatik po právě skončené sezóně.

"Určitě existují špatné pneumatiky a jejich reklamace se objevují, ale většinou se závada projeví ještě předtím, než je pneumatika nasazena na vozidlo. Většina závad se týká špatně naseparovaného běhounu na kostře pneumatiky, což se projevuje kmitáním pneumatiky, které, kdyby byla pneumatika uvedena do provozu, může vést až k separaci běhounu," říká Martin Sedlák z Pneuprocházka.

S tím, že jste na zimní gumě najeli méně než loni, tedy při reklamaci nejspíš neuspějete. Víte ale, jak by mělo vůbec vypadat přezouvání pneumatik u odborníků?

"Je potřeba zkontrolovat, zda zimní pneumatiky nevykazují známky nerovnoměrného ojetí. V případě, že ano, pak je třeba zkontrolovat geometrii vozidla. Každý lepší pneuservis zkontroluje, zda v podbězích nedošlo k nějakému poškození, například prasklé plastové kryty, zjevně vyteklý tlumič nebo zjevná závada na brzdové soustavě. Pokud je vše v pořádku, obují se letní pneumatiky, zkontroluje se jejich tlak, vyváží se a vozidlo na nich může do podzimu jezdit," popisuje Pavel Procházka.

Samozřejmě Vás asi taky zajímá, na kolik takové přezutí přijde?

"Záleží na lokalitě, technickém vybavení pneuservisu. Nejlevnější servisy přezouvají celé vozidlo za cenu okolo 500 korun. Nejdražší přezouvají za cenu od 1 300 do 1 500 korun."

Ještě jedna věc: vybírat pneuservis jen podle ceny asi není úplně nejlepší. Jsou to totiž právě kola, která drží Váš vůz na silnici, a případná chyba při montáži může mít fatální následky.

autor: pek
Spustit audio