Dodržujte pravidlo zipu, čekání na dálnici D1 bude kratší

pravidlo zipu

Na 112. a na 75. kilometru dálnice D1 musí řidiči jezdit jenom jedním jízdním pruhem. Na dvou modernizovaných úsecích dálnice silničáři staví mobilní svodidla, aby mohli příští týden začít s opravami nejzničenější dálnice u nás. Především u Jihlavy tak řidiči mířící z Moravy do hlavního města stojí od pondělí v několikakilometrových kolonách. Kdyby ale všichni dodržovali pravidlo zipu, jejich čekání by bylo kratší.

Pravidlo zipu je jednoduché tam, kde jeden pruh končí, jede jedno auto zprava, druhé zleva a zase to zprava, a tak stále dokola. „K řazení do jednoho pruhu dochází v bez prostřední blízkosti uzavírky, stažení do jednoho jízdního pruhu s tím, že se vozidla střídavě řadí za sebou tak, jak přijíždí, aby byla zajištěna plynulost silničního provozu,“ vysvětluje šéf dopravní policie Tomáš Lerch.

Čtěte také

Stačí se ovšem postavit na jakékoliv místo, kde jeden pruh končí, a uvidíme, že řidiči místo aby si vyhověli, vynucují si jakési právo na to jet dřív, protože se i dřív zařadili. „Neumějí používat pravidlo zipu a chyba je myslím v tom, že tam chce být každý první. Když člověk do zipu najíždí správně, ostatní lidi na něj troubí a ukazují vulgární gesta. Je to dost mizerné. Nenechávají rozestupy, aby se tam mohl ten lichý zařadit. Každý tam chce být první a nechce nikoho pouštět.“

Právě místo, kde se řadit, dělá totiž řidičům problém. „Teoreticky platí to, že kde se mají řidiči zipovat, závisí na hustotě provozu. V Americe probíhaly výzkumy, že když je nízká hustota, tak je skoro výhodnější, aby se vozidla zipovala nebo zařazovala – tam neplatí úplně přesně zipování – dejme tomu půl kilometru před místem omezení,“ doporučuje Pavel Přibyl z Ústavu dopravních systémů při ČVUT.

Hlavní je nezastavovat

Zatímco jedni se řadí příliš brzo, druzí dojedou až do místa, kde jejich pruh končí, a tam se chtějí zařadit do pokračujícího pruhu. „Nejhorší je, když řidič v hlavním dopravním pruhu zastaví, dá přednost vozidlu, které se zařazuje a zná se, že když auto zastaví, tak um trvá sedm nebo osm minut, než se zase rozjede a mezitím za ním zastaví 20 dalších aut,“ upozorňuje Pavel Přibyl.

Čtěte také

Ideální tedy je když se všichni řadíme ve stejném místě, plynule a nikdo nezastavuje. „V každém případě zřetelně blinkr, řadím se plynule, tak abych neohrozil řidiče v pruhu, do kterého jedu a měl bych se řadit asi tak, když vidím, že posledním vozidlům zbývá mezera na pět nebo šest automobilů,“ radí Jiří Patera z High Car Training.

Rozhodující je tedy plynulost, odhad, vzájemný respekt a ochota si vyhovět. Některé studie uvádějí, že plynulé zipování zkrátí čas v koloně až o 40 % a stát v ní půl hodiny nebo 12 minut, to už je rozdíl. Zkrátka jeden zprava, druhý zleva, a tak stále dokola. Hlavně nezastavovat.