Do kolony na dálnici si přibalte dobrou náladu

Kolona na dálnici D1
Kolona na dálnici D1

Prázdninové „stěhování národů“ je velkým problémem evropských dálnic. Především těch, které míří na jih a na kterých se dříve nebo později potkají lidé z Německa, Polska, České Republiky anebo Slovenska, takže vznikají dlouhé kolony aut. Jak se jim nejlépe vyhnout?

Teoreticky stačí zvolit správný čas odjezdu, kdy by na silnicích mohlo být méně aut, jenže právě to se velmi těžko odhaduje, protože stačí drobná nehoda a několikakilometrová kolona je tady hned. Nicméně v době informačních technologií přeci jen určité možnosti jsou.

„Alespoň nějaké varování přes GPS nebo aktuálně poslouchat rozhlas, pokud řidič rozumí jazyku. Dálnice jsou poměrně slušně vybavené informačními systémy, ale i tak mít dobré mapy a dobré GPS, abychom mohli podle pokynů jet. Jinak se to musí přetrpět. Nemá cenu se tím nervovat, protože tomu nijak nepomůžeme,“ vysvětluje dopravní psycholožka Vlasta Rehnová.

Čtěte také

Ano, základem bezpečného přežití kolony na dálnici je především klid, protože nervózní a vystresovaný řidič je jen krůček od nehody. A nehoda pochopitelně, i když to odnesou třeba jen plechy, dopravní zácpu jen prodlouží. „Je na posádce, aby nepřilévala olej do ohně, aby to neházela na řidiče, že je to jeho chyba, že má jet jinudy a tak dále. Musí být nějaká podpora řidiče, uklidňovat ho, ujišťovat ho, že se nic neděje a mít připravený náhradní program například pro děti, aby s nimi nebyl problém,“ říká Vlasta Rehnová.

S kolonami raději počítejte

Proto je nutné s kolonami při delších cestách v exponovaných časech prostě počítat a zahrnout je do svého cestovního plánu, přičemž můžeme být maximálně příjemně překvapeni, když se do nich nakonec nedostaneme. „V místě, kde se s kolonami počítá, je třeba si najít třeba nějaký bod odpočinku – vybočit z trasy do zeleně a tam se uklidnit,“ radí Vlasta Rehnová.

Velkým problémem především na naší dálnici D1 je soužití kamionů a rekreačních řidičů. Je potřeba dodržovat dvě základní pravidla – bezpečnou vzdálenost a při předjíždění používat blinkry. Tímto ohleduplným způsobem totiž máte šanci bezpečně zvládnout jízdu po přeplněné dálnici.

„Když vidím, že v pravém jízdním pruhu jede osobní auto, které dojíždí pomalu jedoucí kamión, nedělá mi problém, dát nohu z plynu a třeba přibrzdit a nechat vozidlo přejet do levého pruhu, aby nemuselo zpomalovat na rychlost kamiónu,“ říká soudní znalec Aleš Vémola. A když se náhodou barevný had aut na dálnici zastaví, pak to chce mít s sebou velkou zásobu – pití, jídla, ale hlavně dobré nálady.