Déšť+listí+jehličí = jezděte opatrně

3. říjen 2007 13:10

Příjemné počasí babího léta doslova vyhnalo o posledním víkendu spoustu motorkářů na projížďku. Na silnicích to tak vypadalo jako na vrcholu letní sezóny - jedna motorka za druhou. Teploty už ale opět klesají - přidá se i častější déšť - prostě začíná klasický podzim. A právě motorkáři by s příchodem podzimního počasí měli trochu ubrat plyn. Přece jen se motorka na vozovce chová jinak po letní bouřce, než po podzimním dešti. A je tu spousta dalších nebezpečí, které podzim na motorkáře a nejenom na ně připravil.

Pro někoho znamená konec motorkářské sezony první sníh, pro toho opatrnějšího stačí k zazimování motorky moment, kdy teplota klesne pod deset stupňů. A něco na tom je. Nižší podzimní teploty totiž výrazně mění jízdní vlastnosti motorky. Bohužel k horšímu. Jednoduše řečeno, na mokré silnici to na podzim prostě klouže víc, než na mokré silnici v létě.

"Je to úplně něco jiného, protože je jiná teplota. Obecně řečeno, při teplotě okolo 7 stupňů pneumatika tuhne, a proto má nižší přilnavost k vozovce," potvrzuje instruktor bezpečné jízdy Jan Faktor.

U aut se to řeší přezutím na měkčí zimní pneumatiky. U motorky je to problém. Základem je tak víc než dobrý vzorek.

"Doporučil bych, aby byl na motorce velmi dobrý vzorek, který dokáže vodu bezpečně odvádět. Přece jen bude na podzim sychravo a bude víc pršet. Hlavně je nutné míst na mysli už zmíněné jízdní vlastnosti pneumatik při nižších teplotách."

Dalším klasicky podzimním nebezpečím je větší pohyb traktorů a různých zemědělských strojů při sklizni. Jen si představte tu nebezpečnou situaci. Projíždíte si krásnou klikatou silnicí třetí třídy, když v tom vás za zatáčkou překvapí traktor jedoucí 15 km v hodině. Začnete brzdit, snažíte se vyhnout, ale na vozovce je zrovna kluzké bláto z pole.

"Ano, na to je potřeba si dát obzvlášť pozor, protože v tomto období bude na silnicích víc traktorů a nákladních aut. V autě se podobná situace dá zvládnout, spíš vás jen vyleká, ale na motorce má zpravidla vážné následky."

Několik desítek nehod způsobí na podzim smyk na spadaném listí. Víc to klouže snad už jen na ledě.

"Už samotné suché listí klouže a namoklé tedy ještě víc. Stejné je to i s jehličím. Prostě když vjedete do lesa, sundejte ruku z plynu. Musíte mít prostě na paměti, že už nemůžete jezdit jako v létě."

K podzimu patří také ranní mlhy. Záleží samozřejmě na tom, jak je mlha hustá. Když už je taková, že se dá krájet, na motorce raději nevyjíždějte. Nemáte totiž mlhovky.

"Mlhovky se hlavně používají k tomu, aby byl člověk viděn, spíš než aby viděl. Na motocyklu je jízda v mlze opravdu nepříjemná v tom, že když pojedete rychle, budete vidět až na poslední chvíli."

Přidají-li se k mlhám ještě ranní mrazíky, zamkněte motorku a klíčky někam schovejte. Nebo alespoň jeďte maximálně opatrně, hlavně na mostech, které promrzají daleko více než vozovka.

"Na most je nejlepší najíždět pomalou rychlostí a nezatáčet na něm. To je obzvlášť nutné mít na mysli, což platí jak pro motorky tak pro auta."

Takže sledujte teploměr, jeďte opatrně a myslete na to, že motorka se chová jinak na podzim a jinak v létě.

autor: bob
Spustit audio