Děravý výfuk zvyšuje spotřebu

28. březen 2006 13:00

Jak jistě víte každé auto má výfuk. Auto s upadlým nebo prasklým výfukem je svým ohlušujícím zvukem středem pozornosti širokého okolí a určitě i policie. Ta v takových případech ukládá pokutu 1 000 korun nebo až 2 000 ve správním řízení. V extrémním případě vám může zabránit v jízdě. Špatný výfuk ale není jen o pokutě. Významně roste také spotřeba paliva a snižuje se výkon.

Výfuky už dávno nejsou jen trubka s tlumičem zvuku. Moderní výfuk je složitý a drahý díl. Z čeho se tedy skládá? K již zmíněnému potrubí s tlumičem přibyly ještě katalyzátor a u benzínových motorů také lambda sonda. Katalyzátor upravuje výfukové plyny tak, aby tolik nezatěžovaly životní prostředí . Lambda sonda zjišťuje zbytkový kyslík ve výfuku a dává signál vstřikovacímu zařízení, aby co nejoptimálněji zvolil poměr vzduchu a paliva jdoucí do válců. Co je největší nebezpečí pro výfuk?

"Je to koroze. Výfuk rezne jak zvenku, tak zevnitř. Zvenku na něj působí povětrnostní vlivy a zevnitř se sráží voda a při dobrém spalování benzínu vzniká na základě chemické reakce vedle plynů také voda. Takže v podstatě si ho můžete natřít, ošetřovat zvenku, ale stejně vám zrezne zevnitř," upozorňuje Přemysl Kališ z firmy Spei-servis.

Životnost výfuku závisí na více faktorech. Významně ji zkracuje zima a agresivní posypové soli. Také pokud s autem jezdíte na kratší vzdálenosti, třeba jen po městě, výfuk se dostatečně neprohřeje, voda v něm zůstává a výfuk může proreznout už za pár let. Když už mám nějakou tu díru ve výfuku, většinou se to dá poznat podle zvuku, měl bych začít kontrolovat spotřebu.

"Většinou je tam nárůst spotřeby. Někdy je i dost razantní, třeba i jednou tolik. Většinou se také snižuje výkon. Záleží také na typu auta a místu prasknutí. Třeba to běžný řidič nepozná, ale většinou jde výkon dolů."

Nejdražší částí výfuku je katalyzátor. Zjednodušeně řečeno se skládá z keramických nosičů aktivních kovů, které chemickou reakcí mění výfukové plyny k lepšímu.

"Katalyzátor má životnost u benzínových motorů 80 - 130 000 km. Po této době už kovy nepracují, jak by měly, takže auto nevyhovuje emisním normám. Výkon a spotřeba zůstává zhruba stejná. Jde o to, že to nesplňuje emisní limity a na STK nemáte šanci."

Ceny originálních katalyzátorů se pohybují v řádech desítek tisíc korun. Tak jako u všeho se dají pořídit i univerzální katalyzátory z druhovýroby za významně nižší ceny. Rozdíl běžný uživatel nepozná. Katalyzátoru vedle stárnutí hrozí i jiná nebezpečí. Kromě mechanického poškození je to záměna paliva.

"Můžete zničit katalyzátor tím, že natankujete olovnatý benzín. Dnešní auta jsou vyráběna tak, že ústí nádrže je tak malé, že by sedo něj u čerpací stanice pistole s olovnatým benzínem vůbec nedala strčit. Ke zničení může dojít také když natankujete naftu místo benzínu a naopak. Například, když do nových dieslových motorů natankujete benzín, tak vůbec nestartujte. Pokud si to uvědomíte, tak je potřeba auto ihned oddtáhnout do servisu a nechat vysát. Jinak by to mohla být pro katalyzátor katastrofa."

Aby nám výfuk a jeho součásti vydržely co nejdéle je potřeba mít také seřízený motor a v pořádku svíčky, které dobře pálí.

autor: bob
Spustit audio