Dálniční známky: Chyby v SPZ se dopouštějí až 3 procenta kupujících

14. leden 2021 17:00

Proč u známek s okamžitou platností není možná oprava? Ptali jsme se mluvčího společnosti provozující systém elektronických dálničních známek.

Při nákupu online přes internet je často potřeba některé údaje zadat dvakrát. Systém tím chrání zákazníka před případnými překlepy. Stejným způsobem je potřeba při koupi elektronické dálniční známky  zadávat dvakrát registrační značku vozidla. Provozovatel systému, společnost Cendis, tím chce snížit počet chyb, kterých při vyplňování formuláře na e-shopu i na poštách přibývá. Na podrobnosti jsme se ve vysílání Radiožurnálu ptali mluvčího provozovatele Martina Opatrného.

Čtěte také

Kolik jste už zachytili případů, kdy zákazník zadal při koupi známky chybné údaje? A o jaké chyby šlo nejčastěji?

"Celkově se jedná až o 3 procenta všech nákupů. Když si uvědomíme, že dálničních známek se za rok prodá pět až šest milionů, tak to rozhodně není malé číslo. Ne všechno jsou ovšem chyby, které by se nedaly odstranit. Pro zjednodušení upozorním, že pokud si koupím dálniční známku s okamžitou platností, tak tam hrozí vážné problémy. Jinými slovy, že přijdu třeba i o peníze. Pokud si ale koupím dálniční známku – ať už přes e-shop, poštu nebo EuroOil – s předstihem, tak tam ty změny jsou možné a můžeme ten problém vyřešit."

Pokud se člověk splete v registrační značce, tedy lidově 'espézetce' a kupuje si kupón v e-shopu s okamžitou platností, proč nelze chybu v nějakém časovém horizontu opravit?

"Je to z toho důvodu, že my musíme systém chránit před případným zneužíváním. Ať už přes e-shop nebo na poště, kdyby si zkrátka někdo koupil třeba ráno dálniční známku, přes den by jí využíval na zpoplatněných komunikacích, a odpoledne nebo večer by nás požádal o stornování platby, tak my nemáme jakýkoliv prostředek, možnost, jak mu prokázat, že skutečně tu dálnici neužíval, pokud by ho nezastavila hlídka nebo podobně. Takže musíme nastavit nějaký mechanismus, aby lidé nemohli systém dálničních známek zneužívat. Proto velký apel na to, aby lidé vyplňovali 'espézetku' pečlivě, a hlavně aby si kupovali dálniční známku s předstihem. Pokud si to koupím třeba s jednodenním, dvoudenním předstihem, tak pořád mám možnost v klidu zkontrolovat údaje a případně je opravit."

eZnámka: Elektronická dálniční známka 2021

Při koupi elektronické viněty na poště má ale zákazník možnost známku do 15 minut reklamovat. Proč to tedy nelze zavést i na e-shopu?

"Je to opět z toho důvodu, že musíme ten systém chránit. Představme si situaci, kdy třeba jedu po dálnici a jako spolujezdec vidím před sebou někde v dálce dálniční hlídku policie nebo celní správy. V ten daný moment vezmu mobil a jeho prostřednictvím zakoupím dálniční známku. Tím pádem se vyhýbám té kontrole nebo postupu nepoctivě. Pokud dálniční známku zakoupím na poště, tam samozřejmě nehrozí, že jsem někde na dálnici, a že zneužívám systém. K nákupu na poště bych ovšem upozornil, že je potřeba opět pečlivě zkontrolovat zadané údaje, to je hlavně 'espézetku'. A ihned na místě to případně opravit. Protože tam mám 15 minut na to, abych tu opravu provedl. Pokud si na poště koupím dálniční známku s platností ihned, nezkontroluju si to, přijdu domů a zjistím chybu, tak je velký problém. Většinou ti lidé o peníze přijdou."

Čtěte také

Pokud si lidé budou chtít koupit známku fyzicky na poště, tak musí nově vyplnit nějaký formulář?

"Ano, je to tak. Je to jednoduchá kartička, kde vyplňuju stejné údaje jako při nákupu na e-shopu. To znamená zemi registrace vozidla, 'espézetku' a nějaký kontaktní údaj, třeba e-mail. Takže není to žádná složitá byrokracie. Chápu, že je to možná nějaký krok navíc, ale máme s tím dobrou zkušenost. Protože zejména nyní, kdy lidé diktovali ty údaje v roušce, bylo to nesrozumitelné, docházelo k chybám. Pokud přeci jen píšu ten údaj na papír, mám to před sebou, to znamená, mám daleko větší pravděpodobnost, že si to zkontroluju, vidím to, odhalím chybu. A tu chybu pak neudělám."

Ten krok navíc musím udělat i při koupi známky na čerpací stanici?

"Ano. Na čerpacích stanicích EuroOil – jiné čerpací stanice dálniční známky neprodávají – i tam je jednoduchá kartička. Ale upřímně řečeno, ten nákup je teď jednodušší, i přesto, že se tam třeba něco vyplňuje. Chápu, že to pro někoho může být nepříjemné, ale snažíme se ochránit lidi před tím, aby tam docházelo k těm závažným chybám," vysvětluje Martin Opatrný, mluvčí společnosti Cendis, která provozuje systém elektronických dálničních známek.

autoři: Luděk Hubáček , ZV
Spustit audio