Chytrá sluneční clona reaguje na světlo a řidičovy pohyby

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Chytrá sluneční clona

Z aut by mohla v budoucnu zmizet sklápěcí stínítka proti slunci. Místo nich by se do vozů montoval displej, který se zatemňuje jen na potřebném místě a v reakci na světlo.

Také neradi řídíte auto proti slunci? Jeho paprsky jsou hlavně v zimě tak nízko, že řidiče můžou oslnit, i když má sklopené stínítko. Sluneční clona navíc brání částečně řidiči ve výhledu. Změnit by to mohl nápad německé technologické společnosti Bosch. Ta chce nahradit klasická stínítka chytrým displejem a inteligentní kamerou.

Je průhledný, přesto chrání před oslněním

Displej má stejný tvar jako klasické stínítko v autě. Uvnitř je ale rozdělený do malých oddílů, které jsou průhledné a připomínají včelí plástev. Jak funguje, popsal na začátku ledna na technologickém veletrhu ve Spojených státech inženýr německé společnosti Jason Zink:

 
"Displej z tekutých krystalů je spojený s malou inteligentní kamerou, která sleduje pohyb očí řidiče. Díky ní se zmaví jen část displeje, kde slunce oslňuje řidičovy oči. Ztmavená část tak vrhá na řidiče stín, ale hledí zůstane průhledné, aby bylo vidět skrz něj a nebyl blokovaný výhled z auta."

Důležitá bude spolehlivost

Inteligentní clona stále sleduje pozici očí řidiče, i když se třeba rozhlíží a hýbe hlavou. Aby byl systém co nejpřesnější, tak se podle profesora Jana Holuba z elektrotechnické fakulty ČVUT v Praze musí velmi precizně naprogramovat.

"Kdyby ten algoritmus nebyl dobře nastaven, tak výsledek může být z hlediska bezpečnosti řidiče daleko horší než bez clony, protože sluníčko mu začne do obličeje jakoby blikat, což je nejhorší, ta skoková změna," podotýká Holub.

A cena?

Podle profesora Jana Holuba z ČVUT by tento typ stínění přehnaně drahý být nemusel: "Kamera a clona z těch kapalných krystalů jsou celkem nenáročné věci. Když by se ta clona vyráběla sériově, tak její cena nebude vysoká."

V automobilovém průmyslu se sice jedná o novinku. Profesor Holub ale upozorňuje, že už podobné systémy na světě existují. Například v přilbách vojenských stíhačů.