Český satelitní mýtný den

30. říjen 2007 13:05

Český satelitní mýtný den. Takto pojmenovali organizátoři konferenci o budoucnosti mýtného systému v České republice. Konala se minulý týden v Praze a zúčastnili se jí všichni, kdo do problematiky mýta mají co mluvit. Od Ministerstva dopravy přes firmy nabízející technologie až po odborníky z vysokých škol. Konference měla pozdvihnout a upozornit na využití satelitu při vybírání mýtného. Satelitní technologie se totiž zdá být nejvhodnější pro třetí etapu zpoplatnění silnic. Ta počítá s rozšířením mýta na všechny silnice a všechny nákladní vozidla.

Zatím můžou být autodopravci klidní. K zpoplatnění silnic druhých a případně třetích tříd nedojde dřív než v roce 2010. Jestli k tomu vůbec dojde... Podle náměstka ministra dopravy Jiřího Hodače se nejdřív musí vše pečlivě propočítat.

"Uvidíme, co ukáží ekonomické propočty. V současné době se dokončuje koncepce třetí etapy mýtného a v podstatě jde o rozhodnutí, ať už ekonomické nebo druhé strany, jestli vůbec má dojít ke spuštění. Pokud ano, předpoklad je 1.1.2010,"

Povinnost platit mýtné by se v třetí etapě rozšířila na všechny nákladní auta nad tři a půl tuny a platily by třeba i těžké terénní automobily kategorie N1, tedy s přepážkou. Hlavním důvodem zpoplatnění silnic třetích tříd přitom není vybrat od autodopravců co nejvíc peněz. Smysl mýtného je podle Hodače někde jinde:

"Filozofie mýta je především v regulaci dopravy, to znamená nejtěžší vozidla, která ničí komunikace, dostat na komunikace pro ně určené - dálnice a rychlostní komunikace. Výběr peněz je v této řadě až druhý."

Kamiony by z malých silnic mělo vyhnat vysoké mýtné, a to až trojnásobek současné průměrné sazby, tedy okolo 13 korun za kilometr. V noci a brzy ráno by naopak mýtné mělo klesnout. Po technologické stránce se ve třetí etapě počítá s moderním hybridním systémem, který využívá výhod jak satelitní tak i stávající mikrovlnné technologie.

"Hybridní systém je myšlenka, se kterou přišla expertní skupina ministra dopravy. Jejím základem je využít výhody obou systémů a vyřešit tak problém, který vznikl v ČR instalací mikrovlnného systému. Ovšem do budoucna bude Evropa směřovat k systémům satelitním. Tím se podaří vyřešit i další problém, kdy naši sousedé v Německu využívají satelitní sytém a v Rakousku mikrovlnný. Docílíme tak skutečně velké interoperability uvnitř EU," vysvětluje člen expertní komise Václav Jirovský.

Myšlenka hybridního řešení se rychle uchytila a se svojí verzí přišel dokonce i generální dodavatel mýtného systému firma Kapsch. Ta přitom patřila k satelitním skeptikům a pražské konference se vůbec nezúčastnila. Proč, vysvětluje generální ředitel Kapsche Karel Feix:

"Akce byla trochu omezeného rozsahu. Pro nás to nebylo zrovna zajímavé, protože připravujeme vlastní marketingovou strategii, kterou chceme na konci listopadu prezentovat naše řešení. Čistě nám to nezapadalo do konceptu."

Vypadá to, že boj o několikamiliardovou státní zakázku - vybudování třetí etapy mýtného systému - už začal. A bude to tvrdý boj. Každopádně, Kapsch má trumf v rukávu, protože už je totiž státem pověřeným správcem vybírání peněz z mýta a jen tak někoho cizího si k sobě nepustí.

"Firma Kapsch odpovídá za celkovou funkčnost dodaného systému, jak efektivně dokáže vybrat mýto. V okamžiku, kdyby do systému vstoupil třetí subjekt, který by nebyl schopný garantovat danou kvalitu svého řešení, naše strana by byla poškozena a nemohli bychom s takovým řešením souhlasit. Vlastně bychom na sebe vzali závazek za někoho, kdo by nebyl stoprocentně připraven."

Teď se zaměříme na to, jaké jsou výhody a naopak úskalí používání satelitu při výběru mýta, co všechno satelit umí a jestli se pomocí satelitu bude třeba jednou vybírat pokuty za rychlou jízdu? Hlavní výhody satelitního systému při vybírání mýtného shrnul člen expertní komise ministra dopravy Václav Jirovský:

"Za prvé si musíme uvědomit, že mikrovlnné mýto je kontrola průjezdu vozidel určitými body. Dané vozidlo tedy nemůžeme sledovat po celou jeho trasu nebo v okamžiku, kdybychom s ním potřebovali navázat kontakt - to je případ sledování nebezpečných nákladů. Satelitní mýto je dále velmi flexibilní - mohu si libovolně definovat ceny v kterýkoliv okamžik, změnit trasu nebo z některých zpoplatněných silnic mohu udělat nezpoplatněné, aniž bych musel přesunovat brány. A v neposlední řadě, satelitní mýto je technologie budoucnosti a mikrovlnná technologie s nástupem nového tisíciletí skončila."

Generální dodavatel stávajícího mikrovlnného systému firma Kapsch už tak nadšená ze satelitní technologie není. A není se čemu divit. Před podepsáním je totiž dodatek smlouvy, kterou stát dává výhradní právo společnosti Kapsch osadit všechny budoucí české dálnice mikrovlnnými systémy - tedy známými mýtnými branami. Podle Karla Feixe, ředitele společnosti Kapsch, není satelitní systém ekonomicky výhodný.

"Satelitní řešení je nutné brát s ohledem na dlouhodobé provozní náklady velmi obezřetně a dívat se na něj velmi přísně právě z pohledu ekonomické návratnosti. Samozřejmě, satelitní řešení může mít nějaké výhody ve flexibilitě rozšiřování, ale osobně si myslím, že ekonomická návratnost se s přibývajícím počtem kilometrů může propadat do mínusu."

Co je výhodnější nechme na expertech ministra dopravy, kteří, doufejme vše dobře propočítají. Vraťme se ještě k satelitnímu systému a podívejme se trochu do budoucnosti. Petr Vacek z firmy Sherlog vidí možnosti spojení satelitu a automobilu jako neomezené.

"Satelitní systém neumí nic jiného, než říct, kde se vozidlo nachází - pouze místopisná poloha vozu, které v sobě má přijímač. Data se přenesou do centra a teprve pohled na ně poskytne obrovské množství dat - jak kdo jezdí, zda překračuje rychlost, kdo havaroval, atd. Otázka je, jak se budu na přenesená data z milionu vozů koukat. Šíře záběru aplikací je dnes opravdu neomezená."

Pomocí satelitů by se v budoucnu mohlo kontrolovat překročení rychlosti v podstatě na všech silnicích. A nebo ještě lépe - pomocí satelitů by se přímo vydávali rozkazy do řídící jednotky motoru, aby zpomalil, když jedete příliš rychle. Takový vůz už vyvinula švédská automobilka Volvo. Na satelitním dnu byla velmi zajímavá jedna česká novinka, která je zatím v testovacím provozu. Řeší problematiku parkování ve městech.

"V pilotním provozu máme systém, který vám ukáže zda parkujete správně. Přijedete do Prahy, zaparkujete a krabička na vás zabliká buď červeně, oranžově nebo zeleně. Zeleně - na místě můžete stát, ale jste zpoplatněn. Oranžově - na místě nemůžete stát dlouho. Červeně - na místě nemůžete stát vůbec. Pokud stojíte na 'červeném místě' déle než 5 minut, informace se přenesou na odtahovou služby a vaše auto bude odtaženo."

Že vám to připomíná román George Orwella 1984? Vadilo by vám být neustále pod dohledem velkého bratra? Doufejme, že každé takové opatření nebude jednoduché prosadit a předcházet mu bude veřejná diskuse. Jednou to ale přijde a technologie už vyvinuty jsou.

autor: bob
Spustit audio