Češi ročně stráví den v kolonách

27. březen 2018 12:25

Celý jeden den, tedy 24 hodin prostáli loni Češi v kolonách. Podle výsledků americké analytické společnosti Inrix na tom loni byli u nás nejhůř řidiči v Praze. Ti v kolonách strávili v průměru 28 hodin. Na druhém místě se překvapivě umístily České Budějovice, třetí příčku obsadilo Brno. V obou případech prostáli řidiči ve frontách zhruba 18 hodin.

Podle výsledků studie společnosti Inrix je na tom Česko ještě poměrně dobře. Analytici firmy sbírali data ve více než 1300 městech ve 38 zemích a mezi nimi se Praha umístila až na 323. místě. České Budějovice dokonce uzavírají 5. stovku.

Nejhůř jsou na tom velké americké a evropské metropole, jak dodává Igor Sirota z Ústředního automotoklubu. „V západních zemích, především ve spojených státech, v Los Angeles, v New Yorku, v Moskvě, ale i například i v Dillí, ale i v dalších městech, tak tam jsou to mnohonásobky. Jestliže u nás hovoříme, že ztratíte 10% času v těch kolonách, tak v takových městech jsou to desítky procent.“

Čtěte také

Například v americkém Los Angeles, které se umístilo na prvním místě, stráví řidiči v kolonách průměrně 102 hodin. V New Yorku a v Moskvě 91. Takže v těchto dopravně nejvytíženějších městech, za rok prostojí v zácpách více než čtyři dny.

I u nás ale se ale čas strávený v kolonách bude postupně prodlužovat. Podle Pavla Přibyla z Ústavu dopravních systémů ČVUT by ale dopravě u nás výrazně pomohlo dobudování chybějících dálnic a pražského okruhu. Mluvil taky o nutnosti inteligentních dopravních systémů, ale budoucnost vidí spíš v inteligentních autech, která by si předávala informace mezi sebou. „Ne to, že někde z centra jim bude někdo měnit proměnné značky, to oni si budou přímo na té infrastruktuře povídat a budou se sama organizovat. Pokud je tam kolona, tak auta pojedou jinudy.“

Tohle je ale opravdu zatím budoucnost. Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti proto radí, aby se řidiči před každou cestou dobře připravili. „Prohlédnout si na internetu celou trasu, zda tam nejsou uzavírky a zvolit také vhodný čas.“ K tomu může posloužit i dopravní mapa na stránkách Zelené vlny.

Pokud už se ale do kolony dostaneme, nikdy bychom podle Budského neměli zapomenout na záchrannou uličku.

autor: Jan Pastor
Spustit audio