Bezprostředně po nehodě označte sebe a své auto, teprve potom zjišťujte škody
Dvacet procent řidičů nemá tušení, kam zavolat, když se jim stane nehoda. Ukázal to průzkum Linky pomoci řidičům 1224. Jak by měl řidič postupovat, když havaruje nebo se mu porouchá auto, to zjišťovala naše reportérka.
Sedíme v autě. Nejede nám. Co máme udělat jako první, když jsme na silnici a je provoz. „Při nehodě nebo poruše nejdřív spustíme varovná světla. Tím dáme všem ostatním najevo, že jsme překážkou v provozu, že nejdeme,“ vysvětluje ředitel dopravních informací Global Asistance Jiří Machovec. „A při vystoupení z vozidla už oblékáme reflexní vestu. Tu si musí obléknout všichni účastníci nehody.“
Místo nehody pak podle Machovce musíme označit trojúhelníkem. „Trojúhelník vyndáme z pouzdra. Na silnicích ho postavím minimálně 30 metrů před auto a na dálnici 80 až 100 metrů. Trojúhelník rozložíme u kraje silnice.“
Zranění
Potom je důležité zjistit, jestli při střetu nebyl někdo zraněný. Pokud ano, je nutné zavolat na tísňovou linku 112, která je propojená se všemi složkami záchranného systému. Policii pak řidič musí zavolat k nehodě, která se sice obešla bez zranění, škoda ale přesáhla 100 tisíc korun.
„Zároveň jsou to případy, kdy dojde takzvaně ke škodě na majetku třetí osoby, pokud poškodím při dopravní nehodě třeba lampu, autobusovou zastávku a podobně nebo dojde k poškození příslušenství pozemní komunikace – dopravní značky, svodidla,“ říká šéf dopravní policie Tomáš Lerch.
V případě, že řidič k nehodě policisty nevolá, musí vyplnit evropský záznam o nehodě. Dobré je taky například na mobilní telefon udělat několik fotek poškozeného vozidla. Veškerou dokumentaci pak stačí poslat do své pojišťovny.
Povinná výbava automobilu | Povinná výbava motocyklu |
Náhradní pojistky | Lékárnička |
Náhradní žárovky | Náhradní pojistka |
Zvedák | Reflexní vesta |
Náhradní kolo nebo sadu na opravu pneumatiky | |
Výstražný trojúhelník | |
Reflexní vesta | |
Lékárnička | |
Klíčna matice kol |