Bezpečná vzdálenost a plynulá jízda v kolonách - jezděte po dálnici správně

03144379.jpeg
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03144379.jpeg

Poslední červnový pátek rovná se hustý provoz na silnicích. Tak tato rovnice platí už několik let, vždyť kolony jsou častokrát i tam, kde jindy projdeme bez problémů. Jak bezpečně zvládnout toto stěhování národů? Především to chce klid a neustále sledovat, co se děje kolem. A hlavně pro jízdu v koloně je důležité dodržování bezpečné vzdálenosti.

Určitě to už někdy zažil každý řidič. Ačkoli na dálnici platí 130 km/h, pak kvůli hustému provozu nemůže jet rychleji než stovkou a najednou celý barevný had aut před ním začne brzdit, až se zastaví. Zdánlivě bez příčiny, protože za chvíli se auta zase rozjedou a nikde žádný problém není vidět. Kupodivu na to existuje dokonce odborný termín a nejen to, jak přibližuje Pavel Přibyl z Fakulty dopravní ČVUT, takzvané Stop and Go vlny se zkoumají už od 30. let minulého století.

Čtěte také

„Vzniknou, když je dostatečná hustota dopravního proudu a někdo jenom lehounce zavadí o brzdu. Pak si můžeme všimnout, že další zavadí ještě víc, třetí zabrzdí a desátý už pomalu stojí. Snahou tedy je, aby se proud pohyboval plynule, aby nikdo nešlapal na brzdu, aby to prostě jelo,“ popisuje Pavel Přibyl.

Jenže plynulá jízda v hustém provozu předpokládá prakticky stejnou rychlost všech aut a především dodržování bezpečné vzdálenosti. A to je problém, jak potvrzuje i anketa mezi řidiči, kterých jsme se ptali, jaká je podle vás bezpečná vzdálenost při sto třiceti kilometrové rychlosti na dálnici? „Tak třeba sto? Nechala bych si aspoň 200 metrů. Já bych dal 800, 900 metrů nebo i kilometr.“

Tak to už by bylo opravdu hodně, podle odborníků by ve stotřicítce měla být bezpečná vzdálenost kolem 70 metrů. Tedy že by se mezi vás a auto před vámi vešly zhruba čtyři kamiony. Zažili jste to někdy třeba na D1? „Ne, v žádném případě, protože když jedu 130 km/h, tak to pro ostatní jedu pomalu a „sedí mi“ na kufru. Jezdí se tam na náraznících.“

Čtěte také

A odtud jen kousek k nehodám v kolonách. Bohužel na rozdíl od jiných zemí, v našich pravidlech přesná definice bezpečné vzdálenosti v metrech neexistuje, jak potvrzuje soudní znalec Aleš Vémola. „Řidič musí zastavit na vzdálenost, na jakou má rozhled. Ale pokud nedojde ke kolizi, tak se mu nedá prokázat, že bezpečnou vzdálenost nedodržel. My jako analytici silničních nehod to umíme spočítat a také to řidičům počítáme, pokud dojde k nárazu do vozidla zezadu,“ říká Aleš Vémola.

Obecně se tedy používá takzvané pravidlo dvou sekund, které zahrnuje i sekundovou reakční dobu řidiče. „Bezpečná vzdálenost jsou dvě sekundy ujeté konkrétní vzdálenosti, to znamená, že když vozidlo přede mnou projede pod mostem, tak já tam nesmím přijet dřív, než za dvě vteřiny, což je jednadvacet, dvaadvacet.“ Až se tedy při cestě na prázdniny dostanete na dálnici do kolony, nezapomeňte na dostatečný odstup od auta před sebou. Pomůže vám to i v případě, že řidič auta za vámi tento jednoduchý princip nechápe.