Bez řemenu ani ránu

13. prosinec 2006 13:00

V autě je spousta součástek, bez kterých auto prostě nepojede. Je ale díl, na kterém je závislých hned několik zásadních procesů, důležitých pro chod motoru. Třeba správné chlazení motoru, dobíjení baterie nebo i pohon servořízení a klimatizace. Tušíte správně. Dnešní autoservis bude o hnacích řemenech. Dříve klínové, v novějších vozech už se používají ploché drážkované řemeny. Jak poznáme, že je čas řemen vyměnit, co může špatný řemen způsobit a jestli si takzvaný "klíňák" můžeme vyměnit sami? To se teď dozvíte...

Před 10 až 20 lety se správný řidič poznal mimo jiné podle toho, že sebou vozil náhradní klínový řemen. Dnes ho můžete vozit také, ale u moderního auta si ho u krajnice prostě sami nevyměníte. Historky o použití punčochy sličné stopařky tak už asi zůstanou ve vzpomínkách dříve narozených. Přetržení klínového řemene většinou znamená konec jízdy. Ale dá se tomu předejít. Jak poznáme, že je čas řemen vyměnit?

"Projevuje se to prokluzováním klínového řemene. V 95 % to člověk pozná podle zvuku při startování auta, kdy řemen píská a ječí. Těsně po startu je totiž největší nápor na alternátor, a když je řemen volný a nebo opotřebovaný, tak "zaječí", radí Jiří Ledinský z carservisu.

Pokud si chcete vyměnit klínový řemen sami, výhodu má ten, kdo vlastní starší auto.

"Čím je auto starší, tím je výměna jednodušší. U moderních aut je velmi malý prostor na výměnu klínového řemene a u některých aut je potřeba i speciální nářadí a to je někdy obtížné. U starých vozů člověk viděl na první pohled, co má udělat."

Řemeny musí být také správně napnuty. V opačném případě se snižuje jejich životnost, a tak je chytré, třeba při pravidelné výměně oleje, mechanikovi v servisu říct, aby řemeny zkontroloval. Zvlášť před zimou, kdy dostávají zabrat daleko víc.

"Musejí totiž snášet větší rozdíly teplot, což má vliv na stárnutí řemene. Při startu více zatěžujme baterii, a tak je potřeba jí častěji dobíjet, navíc vlivem mrazu jsou všechny náplně hustější a motor se tak ztěžka otáčí . Řemeny také přenášejí daleko větší výkon než v létě."

Výrobci aut většinou udávají intervaly výměny klínových řemenů. Když je všechno tak, jak má být, je životnost řemene 20 000 až 30 000 ujetých kilometrů. A kolik taková výměna stojí? Třeba u škody favorit vyjde na 300 korun, u felicie je to už ale za 600 korun. U nových aut se cena výměny řemenů počítá v řádech tisíců. A co se může stát, když nám takový klínový řemen praskne? V tomto případě je dobré vědět, jaké zařízení prasklý řemen poháněl.

"U některých vozů to má za následek, že se netočí zásadní věc, kterou je vodní pumpa. Motor se během chvíle přehřeje a nedá se pokračovat v jízdě. Pokud praskne řemen na servo nebo klimatizaci, tak se ještě dá dojet k nejbližšímu servisu. Pokud praskne řemen, který pohání jen alternátor, dá se s ním dojet i několik desítek kilometrů."

V úvodu jsme říkali, že správný řidič se před lety poznal také podle toho, že sebou vozil náhradní klínový řemen. Ono to ale tak trochu platí i dnes, a proto by náhradní řemen ve vašem autě neměl chybět. Štěstí totiž přeje připraveným.

"Když zavoláme asistenční službu, tak většinou jsou schopni řemen vyměnit přímo na místě, ale s velkou pravděbodobností ho nebudou mít sebou."

autor: bob
Spustit audio