Bez reflexních vest do ciziny nelez. A přibalte si hasicí přístroj nebo náhradní brýle

26. červen 2014 13:20

Při cestě do Francie musíme mít v autě alkohol tester. Když ho ale mít nebudeme, policie nám kvůli rozsáhlým diskusím pokutu nedá. To jedna z mnoha odlišností v předpisech v jednotlivých evropských zemích. Proto se vyplatí si tyto odlišnosti před cestou nastudovat a dopředu se jimi vybavit. Za jiné prohřešky totiž pokutu dostaneme.

Prakticky do všech zemí bychom měli mít v autě výstražné vesty, a to pro všechny v autě, navíc po ruce a ne někde v kufru pod zavazadly. Do řady zemí ale musíme mít v autě i něco navíc. „Hasicí přístroje po nás můžou požadovat nově v Polsku, ale obvyklé je to v jižních zemích, jako je Bosna a Hercegovina, Černá Hora a tak dále. Pokud jde o nějaké specialitky, tak ve Španělsku, pokud používáte dioptrické brýle, můžete být pokutováni za to, že nemáte náhradní,“ radí Igor Sirota z ÚAMK.

Čtěte také

Ve všech zemích, kam zpravidla jezdíme, musíme telefonovat za volantem s handsfree, ale podle Petra Vomáčky není handsfree jako handsfree. „Pokud jedeme třeba do Řecka, není povolena handsfree sada do ucha přes bluetooth, ale pouze pevně zabudovaná ve vozidle. Takže pokud máme handsfree v uchu, je to bráno, jako když používáme normální telefon.“

Různá pravidla platí také pro denní svícení, a tady pozor i na samotné technické předpisy. „V Maďarsku u dodělávaných světel pro denní svícení musí svítit zadní obrysová světla. Takže červená světla musí svítit s těmi LEDkami, které máme dodělávané. Neplatí to pro vozidla, která jsou vybavena světly pro denní svícení už z výroby,“ říká Petr Vomáčka.

Viditelný chodec

Patřičné vybavení budeme potřebovat i na případných večerních vycházkách v místě dovolené. „V Evropské unii je nově zavedená povinnost nosit jako chodec reflexní prvky mimo zastavěná území a za snížené viditelnosti. Je to například Maďarsko, Polsko, Slovensko a ostatní země se na to připravují.

Zpravidla stačí reflexní pásky, nemusíme se procházet okolo moře přímo v reflexních vestách. Rozdílná pravidla čekají v řadě zemí na motorkáře. „Například v Bulharsku mají motorkáři povinnost mít reflexní vestu. Ve Francii je potřeba přilba s reflexními prvky, v Rakousku lékárnička. Ta musí být zabalena proti prachu,“ vysvětluje.

Čtěte také

A například v populárním Chorvatsku a dalších zemích je zakázáno na motocyklu, a hlavně i na mopedu, přepravovat děti mladší 12 let. A pak se vyplatí si pohlídat i na první pohled jasnou věc – rychlostní limity. Obvyklá tolerance podle Igora Siroty, plus deset, už totiž leckde neplatí. „Většinou to fungovalo, ale bohužel teď už ne, takže například Rakousko velmi striktně oznámilo, že bude tolerovat plus pět a ne víc. Bacha na to, nemusí to být jenom Rakousko.“ A obecně za mírné překročení rychlosti dostaneme pokutu 30 až 40 Eur.

autor: pgj
Spustit audio