Bez povinného ručení: Pokuta a příspěvek do garančního fondu

Palubní deska
Palubní deska

Za jízdu bez povinného ručení hrozí řidiči pokuta až 50 tisíc a příspěvek do garančního fondu zhruba 30 Kč za každý den v případě osobního auta.

Podle České kanceláře pojistitelů (ČKP) je v České republice 145 tisíc vozidel bez povinného ručení. Bez něj řidič nesmí vyjet do ulic. Jinak hrozí nejen vysoká pokuta, navíc i příspěvek do garančního fondu. Na podrobnosti jsme se ve vysílání Radiožurnálu ptali Veroniky Exnerové z ČKP.

Jak vysoké jsou ty pokuty za neplacení povinného ručení? Podle čeho se stanovuje jejich výše?

"Majitel daného auta může za neplacení povinného ručení ve správním řízení dostat pokutu až 50.000 Kč. Například při silniční kontrole, když ho zastaví policisté a zjistí, že nemá to pojištění. Vedle toho mu ale přijde výzva k úhradě takzvaného příspěvku nepojištěných řidičů, který putuje do garančního fondu právě České kanceláře pojistitelů, z něhož se hradí výhradně škody způsobené těmito nepojištěnými řidiči. Výši příspěvku stanovuje Ministerstvo financí. Záleží na typu motorového vozidla. Když je to například osobní automobil, tak je to kolem 30 Kč za den."

Podobný systém fungoval i před rokem 2015, než byly pokuty za nepojištěná auta zrušeny. Proč jste se ho rozhodli loni obnovit? A v čem je jiný, je přísnější?

"Obnoven byl v roce 2018, aby bylo z čeho financovat nepojištěné škody, protože významně vzrostly. Příspěvek má podle nového zákona přísnější pravidla. Zároveň funguje solidární princip financování škod. Což v praxi znamená, že ačkoliv se i nyní obracíme na viníky, tedy na ty nepojištěné řidiče, po kterých samozřejmě chceme tu vzniklou škodu uhradit, poté, co jsme ji zaplatili z daně tomu poškozenému, tak ale nyní můžeme vymáhat jen třetinu té škody a ještě maximálně do 300.000 Kč. Tím se významně omezily negativní sociální dopady těch škod. Kdy se opravdu mohlo stát, že se viník té nehody například vůbec nevěděl, že není pojištěný, a musel potom uhradit milionové částky za škodu, kterou způsobil tím nepojištěným vozidlem."

Dříve docházelo k případům, kdy výzvu k zaplacení pokuty dostal řidič, který už auto nevlastnil. Evidujete tyto problémy i teď?

"Ano, stává se, že majitel auta obdrží tu výzvu k zaplacení, přestože to auto prodal. Jenže to znamená, že on sám neoznámil změnu vlastnictví toho auta do registru vozidel. Odtamtud my čerpáme informace. V takovém případě doporučuji, aby se motorista ihned obrátil na Českou kancelář pojistitelů a ideálně doložil kupní smlouvu o prodeji toho auta. A zároveň apeluji, je potřeba problém vyřešit i na registru vozidel a zajistit tam aktualizaci údajů. Může se také stát, že ta výzva přijde řidiči, který je přesvědčený, že má uzavřené povinné ručení a řádně jej platí. Tam je zapotřebí se co nejrychleji obrátit na svou pojišťovnu, protože může zjistit, že například nemá to povinné ručení zaplacené, nebo že je zaniklé."