Aprilia Mana 850 GT: Na co spojku?

19. srpen 2009 13:00

Motocykly využívající přednosti automatických převodovek zažívají v poslední době nebývalý rozmach. Marketingoví stratégové motocyklových výrobců vycházejí vstříc všem, kdo hledají jak výkonné přibližovadlo do města, tak stroj na sportovní jízdu třeba po okreskách. Žádné řazení, jen tahat za plyn. Nejedná se však o skútr, ale o velmi silnou motorku.

U nás zatím motocykly s automatickou převodovkou nabízejí dva výrobci. Bez spojkové páky se obejde futuristický model DN 01 od Hondy a italská Aprilia Mana - právě tu jsme měli možnost otestovat.

Na první pohled je model Manna GT normální, designově velmi povedená motorka. Na druhý pohled už ale vidíme rozdíly, a to i ten hlavní - chybí spojková páčka. Co to tedy je? Skútr nebo motorka?

"Tváří se jako motorka. Má klasický podvozek motorky, takže i jízdní vlastnosti jsou stejné jako na motorce. Přednosti převzaté ze skútru jsou právě automatické řazení, což využijí ti, kdo mají obavy z řazení na motorce. Můžete si nastavit buď plně automatické, nebo sekvenční řazení," popisuje Mirek Freisel z Aprilie.

Pohon zajišťuje variátor jako u skútru, tedy řemen a válečky. Stačí jen přidat plyn a jedete. Žádné řazení. Je to jednoduché. Proč si tedy motorky s automatickým řazení hledají zákazníky v Česku zatím poměrně těžko? Kdo je typickým zájemcem o takový stroj?

"Samozřejmě nebude určená pro klasické motorkáře, kteří od mladého věku jezdí na motorce a jsou zvyklí řadit. Je určena lidem, kteří se často pohybují ve městě a nemají vztah k sportovní jízdě na motorce. Ovšem není to motorka jen do města, přeci jen váží přes 200 kilogramů, a to omezuje její lehkou manévrovatelnost."

Zvuk dvouválce ve tvaru písmene V o objemu téměř 850 ccm napoví, že jízda na Maně se skútrem opravdu moc společného nemá. Také posaz na širokém a tvrdším sedle potvrzuje spíše charakter klasické motorky. Před rozjezdem chvilku hledáte páčku spojky, než si uvědomíte, že stačí vzít za plyn.

Pohodlí automatu oceníte v rušném provozu města. Na semaforech neztrácíte čas řazením a odpich je velkolepý. Plných 76 koní ale využijete až při výjezdu z města. Tam už volíte sekvenční řazení. Sedm stupňů elektronické převodovky "řadíte" buď páčkami na rukojeti, nebo nohou. A s trochou představivosti jako byste opravdu řadili.

Těžko říct, kdo si tuto italskou lahůdku s automatem pořídí. Možná už dosyta vydováděný motorkář nebo skútrista, který by rád něco víc.

autor: bob
Spustit audio