A. Loprais: naše nová princezna to bude mít těžké

31. prosinec 2011

Na trať 34. ročníku rallye Dakar dlouhou 8,5 tisíce kilometrů vyrazí sedm českých strojů, z toho pět kamiónů. Nejrychlejším z nich by měla být nová žlutá Tatra Jamal se startovním číslem 503 přezdívaná princezna.

Řídit ji bude Aleš Loprais, který s ní v létě dokázal vyhrát Silk Way Rallye v konkurenci špičkových dakarských kamiónů včetně domácích ruských kamazů. Podle jeho slov se však jasným favoritem v kategorii nákladních aut necítí.

„Začínáme zase od začátku, protože každý Dakar je jedinečný a samozřejmě náročný. Je tu obrovská konkurence. Jdeme do toho s respektem a uvidíme, jak se budeme probíjet startovním polem. Máme novou posádku a nový stroj, se kterým jsme vyhráli Silk Way Rallye, ale na Dakaru ještě nebyl. Uvidíme, je to ve hvězdách, ale každopádně bude Dakar zajímavý,“ říká Aleš Loprais v rozhovoru s reportérem Janem Říhou přímo na rallye Dakar.

Jak se vlastně vyslovuje jméno vaší nové Tatry Jamal?

„Češi to říkají normálně česky (jamal), místní to říkají anglicky (džamal) a slyšel jsem také španělskou verzi (chamal). My jí říkáme raketa a někdy princezna podle toho, jak jede, ale většinou má ženské jméno.“

Popiš nám vaši vítěznou tatru na Silk Way Rallye po technické stránce.

„Má nižší výkon než naše předchozí tatra, nicméně i tak je trochu rychlejší, je vyrovnanější, má lepší rozložení vah a také lepší aerodynamiku. Ovšem hlavním důvodem, proč jsme zvolili tento atypický tvar závodního kamiónu, je bezpečí. Myslím si, že tento fakt posádku zrychluje, protože když ona se cítí bezpečně, může jet s vozem rychleji. Rozdíly v rychlostech ve srovnání s předchozí verzí tatry sice nejsou nijak velké, ale při případné nehodě je šance k úrazu mnohem nižší.“

V poslední době vsázíš na navigátory, kteří jezdí rallye – například Vojta Štajf. Teď máš zase nového navigátora se zkušenostmi z rallye. Proč jdete právě touto cestou?

„Posádku jsme museli obměnit proto, že nebyla kompletně v pořádku po fyzické stránce. Letošního Dakaru se bohužel nemůže zúčastnit Milan Holaň, který prodělává rekonvalescenci. Josef Kalina by do toho s námi rád šel, ale podle jeho slov už na takovou ligu nemá. Opravdu obdivuji, že do toho kluci jdou i ve věku šedesáti let, protože jízda v tak náročném terénu je strašně namáhavá. Trpí krční páteř a veškeré vnitřnosti se otřásají – kdo to nezažil, asi těžko pochopí.“

Představ nám prosím svého nového navigátora.

„Jmenuje se Michal Ernst, který jezdí kategorii soutěžních aut. Michal je sice hodně zkušený, ale nechci to zakřiknout, protože na Dakaru si vylámalo zuby mnoho špičkových navigátorů. V prvních etapách se budeme poznávat, takže tomu budeme muset trochu přizpůsobit styl jízdy, ale zase nemůžeme být pozadu. Asi rozhodne štěstí.“

Jak vidíš vaši roli v závodě? Konkurence je letos velká, tak jaké jsou ambice?

„Konkurence nikdy taková nebyla, ale i přesto se chceme držet co nejvíc vpředu. Uvidíme za 14 dní, bude to velmi těžké. Jsme sice nejmenší tým v první 15, ale zase máme obrovské srdce, které doufám bude tlouct až do cíle v Limě,“ uzavírá Aleš Loprais.

autor: jař
Spustit audio

Více o tématu