9. etapa: po dni volna přišla nejdelší etapa

Trasa 9. etapy rallye Dakar 2013 z Tucumánu do Córdoby

Technika i jezdci budou odpočatí, tak jim dáme pořádně zabrat, řekli si pořadatelé a po dni volna připravili nejdelší etapu 35. ročníku rallye Dakar. Měřila 852 kilometrů. Trasa vedla mezi argentinskými městy Tucumán a Córdoba.

Zajímavostí dnešní etapy bylo, že jako první do ní startovaly kamióny a jako jediné měly na programu nejkratší rychlostní zkoušku. Čekalo je „pouhých“ 293 kilometrů, zatímco motorky i auta se musely vypořádat s těžko představitelnou porcí 593 kilometrů.

V kategorii kamiónů šlo hlavně o překonávání dlouhých vzdáleností, pro motorky a auta byla připravena mnohem techničtější a náročnější trať ve stylu WRC. Z devadesáti procent se vinula lesem a nebezpečí číhalo „za každým stromem“. O to těžší to jezdci a posádky měli, protože jejich rychlé kamiónové asistence jely jinudy.

Kamióny

Z pohledu českých fanoušků je na rallye Dakar nejzajímavější právě kategorie kamiónů, tak vás nebudeme zbytečně napínat. Aleš Loprais totiž dnešní etapu vyhrál a Martin Kolomý už je celkově druhý.

Důkladná kontrola a oprava Vildmanova liazu

„Vždycky je to hodně o brzdách, což je taky důvod, proč jsou teď tak rozžhavené. Snažíme se útočit, takže jedeme na hraně, ale jsme v cíli. To je skvělé. Viděl jsem Gerarda de Rooye, jak stojí na trati, ale nevím, co se mu stalo.

Nicméně v první polovině závodu jsme kvůli technickým problémům nabrali dvouhodinovou ztrátu a to je hodně. Ale i přesto věřím, že pódium je stále na dosah,“ řekl spokojený Loprais po dojezdu dnešní etapy.

Všichni Češi v top 20

Jen o sedm sekund pomalejší byl man Nizozemce Versluise, který se v posledních etapách dostal do tempa. Třetí dojel Rus Karginov, jeden ze čtyř pilotů týmu Kamaz. Martin Kolomý s tatrou pokračuje ve výborných výsledcích a nerozhodila ho ani nehoda, která se mu stala na přejezdu do servisního bivaku ve zrušené osmé etapě. Na Lopraise ztratil pouze –2:13 a dojel čtvrtý.

Tatra Aleše Lopraise v Tucumánu v dobré kondici

Tomáš Vrátný s poslední dakarskou tatrou dnes zajel svůj nejlepší letošní výsledek a obsadil 10. příčku. Ztratil jen 9,5 minuty. Vlastimil Vildman zopakoval umístění ve třetí etapě a skončil čtrnáctý. Poslední z Čechů Marek Spáčil na liazce zajel 19. nejrychlejší čas (–19:24).

De Rooy měl problémy

Průběžného lídra kategorie kamiónů Gerarda de Rooye zastavila na trati deváté etapy série technických problémů. „Nejdřív nám odešlo turbo, a protože jsem neměli potřebný náhradní díl, museli jsme čekat 45 minut na asistenci. Potom jsme museli znovu zastavit kvůli závadě na řízení a nakonec to završil defekt. Sjeli jsme kvůli tomu mimo cestu, ale naštěstí nás Jan Lammers se svým ginafem vytáhl,“ popsal zklamaný de Rooy v cíli deváté etapy.

Čtěte také

Nizozemcovo iveco dnes dojelo až na 59. místě se ztrátou 1 hodiny a 25 minut a to znamená propad v celkové klasifikaci na 4. místo. Na kontě má hodinu. Třetí je Ayrat Mardeev s kamazem a na výborné druhé místo se posunul Martin Kolomý s tatrou. Na prvního Nikolaeva také na kamazu ztrácí jen 18 minut.

Top 5 celkové klasifikace uzavírá třetí pilot továrního týmu Kamaz Rus Karginov a o půl hodiny za ním je Loprais s 1,5hodinovou ztrátou. Vildman si polepšil o jednu příčku na čtrnácté místo, Spáčil je šestnáctý a hned za ním je Vrátný.

Motorky

Vítěz předešlé osmé etapy Španěl Joan Barreda Bort na husqvarně startoval do rychlostní zkoušky jako první, ale před tím musel ještě překonat 176kilometrovou spojovačku. Zkouška měřila 593 kilometrů a zhruba ve třetině byla rozdělena neutralizační zónou, kde se nejelo na čas.

Příprava yamahy Davida Pabišky

Španěl zajížděl velmi rychlé časy, ale na první místo to nestačilo. Dnešní obrovskou dávku kilometrů zvládl projet nejrychleji Francouz Despres na KTM v čase 5:41:36. Barreda Bort byl nakonec o čtyři minut pomalejší, ale podle jeho slov musel na trati několikrát zastavovat kvůli drobným problémům a právě několik minut ztratil.

Týmová hra

Třetí místo zajel Bortův italský týmový kolega Alessandro Botturi a čtvrtý byl zase Despresův týmový kolega Portugalec Ruben Faria. V top 5 se umístila také nejrychlejší honda továrního týmu, který se letos vydal na Dakar spíš získávat zkušenosti. Za řídítky seděl Portugalec Faria.

Talentovaný slovenský jezdec Ivan Jakeš obsadil velmi dobré šesté místo a jedenáctý dojel jeho krajan Štefan Svitko. Oba na KTM. Celkově je Jakeš na výborném čtvrtém místě a na vedoucího Fariu ztrácí jen 17 minut. Druhý je Despres a třetí Chilan Francisco Lopez. První čtveřice průběžné listiny je v držení KTM. Na 5. místě je husqvarna Itala Botturiho. Svitko je osmý.

David Pabiška, jediný Čech v sedle motorky, se dostal do tempa. Ve včerejší osmé etapě zajel svůj doposud nejlepší výsledek, když skončil na 14. místě. Dnes sice výkon nezopakoval, ale zajel první padesátku. Skončil na 49. místě se ztrátou 57 minut. Průběžně se drží na 43. pozici, což znamená polepšení o dvě místa nahoru.

Čtyřkolky

Průběžné vedení si stále drží v poklidu Argentinec Patronelli před druhým Chilanem Casalem. Jeho náskok je přes 1,5 hodiny. Na třetím místě je Polák Sonik s více než dvouhodinovou ztrátou, čtvrtý je další chilský jezdec Palma a top 5 kategorie čtyřkolek uzavírá druhý polský jezdec Laskawiec. Ten dnešní etapu vyhrál, ale byl jen o minutu rychlejší než Patronelli.

Při servisu musí čtyřkolka na dvě kola

Auta

Prestižní kategorii automobilů dnes opanoval tým X-Raid, když jeho vozy Mini získaly „dabl“. V čase 5:36:28 zvládl trať projet nejrychleji Španěl Roma a zhruba o čtyři minuty pomalejší byl Peterhansel. Francouz si i po dnešku udržel celkové první místo a vypadá to, že mu skončily zlé časy. Jeho doposud největší soupeř Katařan Nasser Al-Attiyah měl totiž se svým závodním speciálem Buggy problémy.

Čtěte také

Několikrát musel dnes zastavovat, až úplně zastavil asi čtyři kilometry před cílem rychlostní zkoušky. Podle live timingu na oficiálních stránkách etapu nedokončil a ze závodu musel odstoupit. To muselo být pro tohoto ambiciózního a dravého Katařana velmi smutné. Al-Attiyah tedy přenechal průběžné druhé místo Ginielu de Villiersovi s Toyotou Hilux (–49:31) a na třetí místo se posunul druhý jezdec „mini týmu“ Rus Novitskiy (–56:03). Za ním je jeho další týmový kolega a dnešní vítěz Nani Roma. Ztrácí přes 1,5 hodiny.

V druhé pětce hlavně buginy

Na pátém místě je Argentinec Orlando Terranova s BMW, šesté místo patří zkušenému dakarskému jezdci Carlosi Sousovi s vozem Great Wall Haval. Tento Portugalec je téměř jistotou v umístění v top 10 kategorie aut, protože od roku 2001 dokázal při svých osmi dakarských účastech kromě jedné výjimky pokaždé dojet v první desítce.

Zajímavá dvoumístná buginka Argentince Blangina

Sedmé, osmé a deváté místo patří buginám týmu SMG v pořadí Chicherit, Chabot a Errandonea. První desítku uzavírá Buggy MD Rallye Francouze Thomasse. Polák Adam Malysz, který jede v továrním týmu Toyoty, se stále úspěšně pere s nástrahami jihoamerického Dakaru. Dnes to bylo čtrnácté místo a stejnou pozici drží i celkově.

Američan Robby Gordon zajel čtvrtý nejrychlejší čas v deváté etapě mezi Tucumánem a Córdobou, ale co mu je to platné, když má na kontě téměř šestihodinovou ztrátu. Asi si teď vyčítá, že z počátku rallye nedokázal udržet chladnou hlavu a jet víc opatrně. Vždyť letošní Dakar měří kolem 8,5 tisíce kilometrů. Teď má konvoj za sebou přes 5,5 tisíce kilometrů.

Trasa 10. etapy z Córdoby do La Rioji:
Poté, co se jezdci a piloti seznámí s nástrahami desáté etapy, oddychnou si. Přestože trať pro auta a kamióny bude od té pro motorky odlišná, program bude stejný. Větrné cesty budou střídat rychlé pisty, zatímco se ubíhající krajina bude postupně měnit od zalesněných oblastí po pusté pláně. Pro ty s největší představivostí a otevřenou myslí to může připomínat Irsko.