14. etapa: slavnostní ceremoniál může začít

Trasa poslední etapy mezi městy La Serena a Santiago

Rallye Dakar a její 35. pokračování je u konce. Dnes spatřili ti, kteří dokázali překonat neuvěřitelných 8,5 tisíce kilometrů, cíl v chilském hlavním městě Santiago. Ještě před tím ale museli absolvovat poslední etapu letošního ročníku. Měřila 625 kilometrů, na čas se jelo pouze 111. Před cílem se pak všichni mohli předvést na 15kilometrovém měřeném okruhu.

Poslední 346kilometrovou rychlostní zkoušku mezi městy La Serena a Santiago rozdělovala dlouhá neutralizační zóna, ve které se nejelo na čas. Ani tady však jezdci nesměli polevit v koncentraci – vzpomeňte, co se stalo Aleši Lopraisovi na minulém ročníku rallye Dakar.

Start dnešního speciálu musel být odložen kvůli nepříznivému počasí. Mraky byly nízko a pořadatelské helikoptéry nemohly vzlétnout; bez jejich dohledu je velmi omezena bezpečnost závodníků a traťoví komisaři většinou nepovolí odstartovat.

Motorky

První stroje vyrážely z bivaku brzy ráno v 5.45 místního času a na nich seděli netrpěliví jezdci – někteří z nich možná obřadně zapálili všechno, co s sebou na Dakaru měli, a nechali to v posledním dakarském bivaku. Ovšem místo 7.30 nakonec startovali až v 9.15, takže za tu dobu asi „trochu vychladli“.

Vítěz včerejší etapy, domácí jezdec Francisco „Chaleco“ Lopez, vyrazil vstříc prvnímu 111kilometrovému úseku s jasným cílem. Udržet třetí místo – včera večer totiž měnil motor na své KTM, dostal 15minutovou penalizaci a kvůli tomu musel přenechat druhé místo Portugalci Fariovi.

Přestože se podle oficiálních stránek rallye Chaleco na chvíli ztratil ve druhém krátkém měřeném úseku, nakonec dokázal zajet v čase, který proměnil v celkové třetí místo. To uhájil před slovenským jezdcem Ivanem Jakešem. Tomu sice patří nepopulární bramborová medaile, ale na druhou stranu, je to rallye Dakar.

Despres obhájil titul

Ruben Faria dosáhl svého dosud nejlepšího úspěchu na rallye Dakar a získal stříbro. Nemohl však vůbec zoufat, protože svoji roli v týmu KTM splnil dokonale. Letošní ročník jel totiž jako takzvaný nosič vody pro jedničku týmu. Tou není nikdo jiný než Cyril Despres a ten získal zlato. Tento zkušený francouzský motorkář tak dokázal obhájit loňské prvenství a připsal si už páté vítězství v kategorii motorek na rallye Dakar od roku 2005.

Dakar 2012: Cyril Despres z týmu KTM jako vítěz kategorie motorek uprostřed, vpravo druhý Marc Coma, za kamerou schovaný je bronzový Helder Rodrigues za Yamahu

Zajímavé je, že je to poprvé, kdy se mu od roku 2005 podařilo titul obhájit. Do letošního ročníku totiž pravidelně střídal první a druhá umístění. Jeho hlavním rivalem byl většinou Španěl Marc Coma, ale ten bohužel do letošního ročníku kvůli nedoléčenému zranění nenastoupil.

KTM má top 5

Páté místo obsadil Španěl Juan Pedrero Garcia opět se strojem KTM a to znamená, že top 5 kategorie motorek opanovala právě tato značka. Yamaha má svého jezdce na šestém celkovém místě, je jím Olivier Pain z Francie, a první honda obsadila sedmé místo. Tu řídil Portugalec Helder Rodrigues. První desítku uzavírá husqvarna a další portugalský jezdec Paulo Goncalves.

Dobrou zprávou pro české fanoušky je, že David Pabiška zvládl úspěšně dokončit Dakar v sedle svojí Yamahy WR450F. Dnes zajel 37. nejrychlejší čas a udržel se v první čtyřicítce. Nakonec mu patří 39. místo s celkovou ztrátou osmi hodin na vítěze. Mimochodem v roce 2011 skončil na 31. místě, v předchozím roce dokonce na 26. místě.

Čtyřkolky

Podle našich předpokladů, a ke spokojenosti některých jezdců, se v celkovém pořadí kategorie čtyřkolek nic nezměnilo. Argentinec Marcos Patronelli letos předvedl téměř bezchybnou jízdu. Malou vráskou na jeho výkonu je první etapa, po které byl na třetím místě, ale od druhé už se usadil na příčku nejvyšší a tu udržel až do cíle. Je to jeho druhé vítězství na rallye Dakar. Poprvé vyhrál v roce 2010, když se jel druhý jihoamerický ročník.

Marcos Patronelli na rallye Dakar 2012

Stříbrnou medaili získal domácí jezdec Ignacio Casale, který tuto pozici hájil už od páté etapy. Jeho historie na rallye Dakar je poměrně pestrá. V roce 2010 jel v kabině kamiónu a skončil na 26. místě. V roce 2011 vyzkoušel motorku a bylo z toho 40. místo. Minulý rok už se posadil na čtyřkolku a skončil čtvrtý. Je vidět, co mu sedlo nejlépe.

Bronz putuje do Polska. 46letý Rafael Sonik tak zopakoval svoje nejlepší umístění z roku 2009 a možná si trochu spravil chuť po loňském podivném vyřazení ze soutěže hned v úvodu kvůli technickým nesrovnalostem na jeho stroji. Čtvrtý je celkově Argentinec Bonetto a pátý Chilan Palma. Podle top 5 je zřejmé, že jihoameričtí jezdci dokážou zhodnotit svoje znalosti místních tratí.

Auta

Stéphane Peterhansel nemá pro nic za nic přezdívku pan Dakar. Tento zkušený jezdec začal svoji historii na nejslavnější pouštní rallye v sedle motorky v roce 1991 a v průběhu osmi let ji dokázal šestkrát vyhrát. Potom přesedl do kabiny závodního auta a v něm vyhrál Dakar čtyřikrát – třikrát za volantem závodního speciálu Mitsubishi Pajero a loni za volantem Mini All 4 Racing.

Mini All 4 Racing vítěze kategorie aut Stéphana Peterhansela v roce 2012

Letos vedl kategorii se stejným vozem už od druhé etapy a po celou dobu zajížděl vyrovnané výkony povětšinou v nejlepší pětce. Jak se o něm ostatní jezdci vyjádřili, jeho obrovskou výhodou je schopnost číst terén a vyvarovat se jezdeckých chyb. Spolehlivá technika, jejíž základy jsou v BMW X3, a zkušený navigátor Jean-Paul Cottret mu však výrazně napomohli k tomu, aby svoje prvenství udržel až do konce. Získal tak už svůj rekordní 11. titul.

Tři vozy Mini v top 5

Druhé místo obsadil Jihoafričan Giniel de Villiers s Toyotou Hilux. V barvách týmu Overdrive jede už druhým rokem poté, co z kolotoče vystoupil Volkswagen Motorsport – v roce 2009 dokázal v jeho barvách rallye Dakar vyhrát. Pokud bude de Villiers pokračovat v nastoleném trendu, příští rok by mohl Dakar vyhrát. Další toyota v top 10 je až desátý Argentinec Alvarez.

Pro bronzovou medaili si do Santiaga dojel Rus Leonid Novitskiy, a zaparkoval tak už druhé mini na stupně vítězů. Čtvrté místo patří opět vozu Mini týmu X-Raid. Jeho pilotem byl Španěl Joan Nani Roma. A top 5 uzavírá Argentinec Orlando Terranova s BMW X3 CC. Před začátkem letošního ročníku si troufal na nejlepší pětku kategorie aut a to se mu také podařilo.

Robby Gordon a jeho křiklavě oranžový závodní speciál Hummer obsadili až 13. příčku. To musí být pro amerického bouřliváka velkým zklamáním. Bohužel doplatil na svůj agresivní jízdní styl, kvůli kterému v úvodních etapách několikrát zapadl a jednou i převrátil auto na střechu.

Kamióny

Poslední etapa 35. ročníku rallye Dakar bohužel žádnou výraznou změnu na předních příčkách kategorie kamiónů nepřinesla, přestože si to jistě všichni čeští fanoušci přáli. První tři místa, a tedy úctyhodný hattrick putuje do ruského továrního týmu Kamaz.

Plyšový tygr v liazu Marka Spáčila

Jednička týmu Eduard Nikolaev potvrdil svoje kvality a zvítězil před svými dvěma krajany Mardeevem a Karginovem. Tady proběhla pouze kosmetická změna, protože Mardeev se díky dobrému výkonu v poslední etapě dokázal vrátit na druhé místo před Karginova. Ovšem rozdíl je pouhých 47 sekund – to je po víc než 40 závodních hodinách zajímavý výsledek.

Čtvrté místo udržel Nizozemec Gerard de Rooy se svým Ivecem Powerstar. De Rooy nedokázal obhájit loňský titul, když stejně jako Aleš Loprais přišel o celkové vedení kvůli technickým problémům.

Kdo neskáče, není Čech

Nejlepší pětku v kamiónech uzavírá tatra Martina Kolomého. Úspěch je to bezesporu obrovský, ale když se podíváme o tři etapy nazpět, tak Kolomý držel druhé místo. To by byl teprve úspěch. Každopádně Bonver Dakar projektu, pod kterým jsou spojeny týmy Czech Dakar a KM Racing, se povedlo dostat do cíle jejich stroj na výborném místě. Loni dojel Martin Kolomý sedmý, tak doufejme, že se budou jeho výkony jen zlepšovat.

Aleš Loprais se svojí tatrou zakončil letošní Dakar na šestém místě. Od roku 2006 je to podruhé, kdy to dotáhl až do konce. Poprvé to bylo v roce 2007 ještě v Jižní Africe a při jeho premiéře na poli rallye Dakar to bylo fantastické třetí místo. Letos ho bohužel na trati potkaly technické problémy v podobě vadné baterie, kvůli kterým ztratil dvě hodiny. Stalo se to v páté etapě, do které startoval jako aktuální lídr. Do cíle dokázal stáhnout náskok na 1 hodinu a 16 minut.

Marek Spáčil s nejrychlejší liazkou ve startovním poli v poslední etapě bohužel jednu příčku ztratil, přestože dojel na pěkném 11. místě. Nakonec se jen těsně nevešel do nejlepší patnáctky. Za ním dojel Vlastimil Vildman s dalším liazem, ale ten zůstal na celkovém 18. místě. Poslední česká tatra ve startovním poli s Tomášem Vrátným si polepšila o jednu příčku a letošní rallye Dakar zakončila na 19. místě. Všechny kamióny v nejlepší dvacítce, gratulujeme!